denise
    Hej
    Jag undrar hur många år jag behöver komplettera ifall jag studerar till att bli psykolog i sverige men sedan flyttar till USA

    Samt ifall jag studerar till att bli Jurist i Sverige men sedan flyttar till USA.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denise,
    ang. Jurist - så fundera på att inrikta dig på Internationell rätt, är mitt råd - detta för att lättare kunna få jobb utanför Sverige... lagar är olika i olika länder men "internationell rätt" gäller i olika länder, så det kan bli lättare att omskola sig och snabbare få jobb utomlands... det är i alla fall vad jag tror.
    Annars, så kan vi tyvärr inte säga ngt. specifikt om att jobba i USA med svenska utbildningar. Dessutom består USA av många olika "Delstater" som kan ha rätt så olika bestämmelser... det som gäller i en delstat i USA kanske inte alls gäller i en annan.
    Ang. hur det är att söka jobb eller kompletterande utbildning till psykolog i USA med svensk psykologutbildning - vet vi tyvärr inte ngt. alls här på fråga SYV... Dock har jag en fundering: psykologutbildning är en lång utbildning (5 år på heltid - i alla fall i Sverige) - och på fem år kan mycket ändras. De regler och kompletterande utbildningar som kanske finns idag... ev ej finns om fem år... eller tvärtom: om det idag inte finns någon kompletterande utbildning, kanske den kommer att finnas om fem år...

    Allmänt gäller
    Det är oftast lättare att få jobb med utbildning från Samma Land. Kommer man med utbildning från ett annat land - kan man behöva "fixa och trixa" och det är inte alls säkert att man kommer att kunna jobba inom samma profession i ett nytt land.
    Du måste göra mycket reseach på egen hand... vi kan ge dig tips på vem du kan kontakta och där du förhoppningsvis kan få relevanta svar: det är studievägledare på psykologutbildningar och på utbildningar till jurist i Sverige och i USA (i första hand i den delstaten där du sedan vill arbeta); psykologförbundet; ambassadet och konsulat (som förhoppningsvis har någon sort "utbildnings-sakkunnig" som kanske kan bistå med hjälp).
    Jag skickar också med länkar till några hemsidor - där du förhoppningsvis kan hitta relevant info eller länkar till fler sidor som kan bli till hjälp för dig:
    https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/usa/

    http://www.usemb.se/

    https://www.psykologforbundet.se/Om-forbundet/kontakta-forbundet/

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA