Olga

    Hej! Jag går för tillfället första terminen på ett ekonomiprogram på Lunds universitet, men skulle till nästa höst troligtvis vilja byta till civilingenjörsutbilningen maskinteknik. Det som krävs där är fysik 2, kemi 1 samt matte 4. Jag har till vårterminen kommit in på en basutbildning på distans från skövde där detta ingår, förutom matte 4. Denna kurs är dock på 30 hp fördelat över våren och sommaren. Är det tillåtet att fortsätta plugga det programmet jag gör nu samtidigt som jag läser kurserna på distans samt matte 4 på komvux? Vill fortsätta gå min ekonomilinje ifall att jag inte kommer in till nästa höst..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olga;
    studier på komvux "blandas inte ihop" med studier på högskolenivå; alltså man kan, teoretiskt sett läsa hur mycket som helst på Komvux och på högskolenivå samtidigt. Då är det endast en fråga om att hinna och orka plus att lägga sin ansökan till nya högskoleutbildningar på rätt sätt!

    På högskolenivå gör Antagning.se antagning till Nya utbildningar till max 45 hp per termin, men eftersom man har platsgaranti på kurser inom ett program, så kan man söka Nya utbildningar: kurser och/eller program á 45 hp per termin och sedan även fortsätta på sitt nuvarande högskoleprogram... på så sätt kan man komma upp till väldigt många högskolepoäng per termin... och samtidigt även läsa på komvux, men återigen blir det en fråga om att hinna och orka!

    Komvux, däremot, brukar inte ge utbildning till mer än på heltid men komvux tittar inte på var man ev läser annars - inom andra skolformer.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svar! Den basutbildningen jag kommit in på är genom en högskola, https://www.his.se/baste/ , så den kan jag alltså inte tacka ja till och läsa utan att förlora min plats på mitt program i vår? Enda alternativet är då att läsa dom individuellt på komvux?
    • Anna : Hur ska du hinna och orka, menar jag? Det finns annars inga förbud att komma in på Nya högskoleutbildningar á 45 hp per termin, som max + behålla fortsatta studier på sitt nuvarande program; för att du har PLATSGARANTI på kurser inom ditt program. Tänk bara på att i din ansökan lägg de Nya kurserna högre upp som ditt första sökta alternativ och kurserna på ditt nuvarande program - längre ner, som lägre prioritet; i så fall gör Antagning.se antagning till de nya kurserna eller ett nytt program först och sedan kan inte neka dig läsa kurser inom ditt nuvarande program pga platsgaranti på kurser inom ett program.