Ellen
    Hur många kurser kan man läsa på komvux som max?
    Kan man söka in till universitetet med mer än 2500p? De 2500 tar man ju med sig från gymnasiet men om jag väljer att läsa meritkurser på komvux så ökar antalet poäng går det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    att Läsa på komvux kan man hur mycket som helst (om komvux ger plats på kurser); men vilka av de betygen som kommer att räknas in i ditt Meritvärde, när du söker till en högskoleutbildning - är en Annan sak.
    Reglerna säger att hen som har Examensbevis och läser kurser som ej ingår i examensbeviset (eller gör prövningar i de kurser) kommer att få betygen i de "extra-kurserna" inräknade i sitt meritvärde endast i 2 fall:
    - om den kursen krävs för Särskild behörighet;
    eller
    _om den kursen ger meritpoäng. För dig med Examensbevis är det endast Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och "högre kurser" i matematik, som ger meritpoäng. Var god se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit .

    Vänligen
    ANNA