originelltnamn

    Jag läser matematik 4 på gymnasiet och undrar hur många meritpoäng man får för det? Samt hur många poäng om man också läser matematik 5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om universitetsutbildning, i Sverige, inte kräver matematik (för särskild behörighet) då ger matematik 2,3 och 4 var sina 0.5 meritpoäng och man uppnår max antal inom matematik, se gymnasieguiden.se/merit
    Om matematik 2 krävs, som t.ex det gör till socionomprogrammet, arbetsterapeutprogrammet, vissa lärarutbildningar, då ger matematik 3, 4 och 5 (tillsammans max antal meritpoäng inom matematik, som är 1.5).
    Om matematik 4 krävs för särskild behörighet, som t.ex det gör till läkarprogrammet, civilingenjörsprogrammen, utbildning till mattelärare, då ger matematik 5 en hel meritpoäng. Och man kan i så fall få ännu + 0.5 för matematik specialisering.
    Så, svar på din fråga beror på hur särskild behörighet ser ut för den universitetsutbildning som du vill komma in på.

    Studie- och yrkesvägledare