Sofie

    Hej! Jag fick inte ihop en gymnasieexamen utan var några hundra poäng ifrån. Jag gick samhällsprogrammet. Nu håller jag på att läsa in de sista poängen på komvux. Min fråga är: det är max 2500 och minst 2250 på vanligt gymnasium, men det är Max 2400 på komvux men vad är det minst? Får man ha 250 p F här med så det blir 2150 eller får man bara ha 150 p F så det blir 2250 även genom komvux. Planerar inte att inte ha betyg i 2400 MEN jag vill ändå veta hur det ligger till. Sedan är min andra fråga: hur många av mina kurser jag kommer att ha läst totalt måste tillhöra samhällsprogrammet för att det liksom ska bli en examen från just samhällsprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie;

    i examensbevis från KOMVUX får inte kursen Idrott och hälsa 1 ingå; så det betyget lägger du "åt sidan". Betyget (i sig) är giltigt och i fall du kommer söka till t.ex idrottslärare eller fysioterapeutprogrammet kommer det betyget räknas in (för att det krävs där för Särskild behörighet) men det ingår inte i exam.beviset från komvux.

    På Komvux tar man annars HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE examensbevis eller Yrkesexamen. Att det från Samhällsprogrammet eller ett annat högskoleförberedande gymnasieprogram  -  spelar inte så stor roll. Du blir lika behörig till högskola för det. :)
    Rekommendationen är att göra Planering mot examensbevis på komvux med SYV på komvux. Detta för att komvux-rektorn kommer ha "sista ordet",oavsett vad ngn annan skulle säga... Men du kan också göra så här om du vill "chansa" eller göra en "grov uppskattning" - ta fram Programplan för SA här - se i planen under "Gymnasiegemensamma ämnen" en lista och alla de kurserna (förutom Idrott och hälsa1) måste du ha i ditt exam.bevis & av de resterande (2400p. - 100p. gymnasiearbete och - 1050 gymnasiegemensamma ämnen = 1250p.) måste Minst hälften vara "kurser som får läsas på Samhällsvet.programmet). alltså minst 650 poäng måste vara kurser som ingår i programplanen som programgemensamma, inriktningskurser eller möjliga programfördjupningar; och resterande 600 p. får vara "vilka som helst gymnasiala kurser". Det är som om du kunde ha 600p. inom "individuellt val" - alltså välja av alla de kurser som din skola kan erbjuda.

    "Ramar" för exam.bevis från komvux följande:
    av 2400p. är det max 150 F som får ingå; vissa kurser som t.ex gymnasiearbete och matematik 1 måste man tvungen ha godkända betyg i, även om de skulle rymmas inom de här "möjliga 150 F-poäng".