Ahmed
    Hej!
    Kan man läsa modersmål aktiv tvåspråkihet kurset om man har läst modersmål 1 och 2? Jag menar kommer alla poäng från alla tre kurser att räkans (=300p)? Eller är det bara en av både modersmål 2 och modersmål aktiv tvåspråkighet som räknas (=200p)?

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Ahmed,

    svar på din fråga beror på... det är olika på gymnasiet och på komvux; det är också olika hur det kan bli på Olika gymnasieprogram.

    Komvux
    läser man mot examensbevis på komvux - är reglerna mycket friare och det borde, utan några större problem, få in alla 3 kurser inom ämnet Modersmål in i Examensbeviset.

    Gymnasiet
    Här är det skillnad på de program där MODERNA SPRÅK ingår som obligatoriska kurser
    och
    de program där moderna språk ej ingår som obligatoriska kurser.
    Förklaring: vi jämför två elever Elev N och Elev E.
    Elev N läser på Naturvetenskapsprogrammet, där en kurs Moderna språk är en Obligatorisk kurs:
    Elev E läser på El- och energiprogrammet, där inga kurser Moderna språk ingår som Obligatoriska kurser.

    Elev E på El-och energiprogrammet kan endast få in 2 kurser modersmål inom Individuellt val - 200 poäng.
    Elev N får in 2 kurser modersmål inom Individuellt val /för att indiv.val är alltid endast 200 poäng/ men hen kan också byta ut den obligatoriska kurser i Moderna språk och läsa en kurs Modersmål i stället, dvs hen skippar Franska, Tyska eller Spanska-kurs och läser Modersmål 1 i stället; plus hen får in Modersmål 2 och Aktiv tvåspråkighet inom Individuellt val.

    Så, svar på din fråga beror på - om du läser på komvux eller på gymnasiet; och om du läser på gymnasiet - om det i ditt program ingår minst en obligatorisk kurs Moderna språk.

    Vänligen

    S.

    • : Jag går på komvux. Tack för svaret :)
    • Liselotte : Jag ser ingen anledning varför alla 3 kurser i Modersmål skulle inte få ingå i examensbevis på komvux. Jag tror, alltså, att det går bra att ta in de 3 kurser modersmål in i ditt examensbevis från komvux; men prata gärna med SYV på komvux för att det är komvux i din kommun som kommer att bestämma. "Problemet" kan vara att om du kanske redan har betyg i kurser som passar mycket bra in i ditt komvux-progrem, kan komvux tycka att det ej finns någon anledning att du skulle skaffa dig betyg i ännu fler kurser "i onödan". Jag hoppas det går bra att göra så som du önskar, men prata gärna med komvux i din kommun.