eh
    hej! jag vill ta estetik (bild och formgivning) och jag undrar hur många språk jag kan läsa. Jag tänker ta modersmål och två extra språk (som inte är eng/sv). jag undrar då om det är möjligt?

    tack i förväg!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Eh!
    det är inte förbjudet att läsa flera språk på gymnasiet. Dock beror det mycket på vilken skola det är - om de har lärare som kan undervisa i just de språken som du vill lsäa + om tillräckligt många elever väljer samma språk och kan läsa på samma nivå (ex. Nybörjarkurs - Moderna språk 1 eller på avancerad nivå - Moderna språk 3, 4, 5 och så vidare - finns inom gymnasieskola upp till Moderna språk 7).
    På Estetiska programmet är det inte obligatoriskt att läsa andra språk än svenska och engelska. Därför kan det vara så att den skola där du ska läsa ej kommer erbjuda ngt. språk att läsa (ex. pga lärarbrist; eller att det är för få elever som vill/kan läsa samma språk).
    Du kan - på förhand - få svar från de gymnasieskolor som du är intressera av om de "har för avsikt" att erbjuda läsa språk på Estetiska programmet och i så fall vilka språk. Sedan kanske det tyvärr inte blir av i alla fall... om lärare ex. blir föräldraledig eller om för få andra elever vill läsa samma språk som du vill läsa och kan läsa det språket på samma nivå som du vill/kan läsa.