Hanna
    Det är så svårt det här med prövning. Jag ska göra det i historia 1b, det enda jag fått veta är vilken bok jag ska utgå ifrån. Det är en bok på 500 sidor , jag vet att man inte behöver kunna allt men det är så svårt att veta vad som är viktigast att lära sig till prövningen. Betygskriterierna försöker jag använda mig av men jag tycker inte det säger så mycket om Vad jag ska kunna.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    har du läst kursen Historia 1b förut?
    Om du har läst den kursen förut, försök minnas vad ni gått igenom i den kursen.
    Om du inte har läst den kursen förut eller läst och fått F-betyg, borde du kunna få läsa den kursen på komvux. Varför ansöker du i så fall inte om att få läsa kursen och väljer att göra prövning?
    ****
    Konkreta tips!
    där du anmälde dig till prövning, fråga om du kan få handledning. Ibland erbjuds det t om "obligatoriska träffar" med handledare för dem som anmälde sig till prövningar eller i alla fall Möjlighet att under några timmar i veckan kunna komma till någon "skola" och få ställa frågor till lärare i den kursen som man sedan ska pröva i.
    SYV är inte lärare i historia och inte lärare, över huvudet taget. När jag och mina kollegor läste historia på gymnasiet, så hette kurser annorlunda och innehåll kanske också var annorlunda mot vad det är idag; sedan är det så att Även om en person själv genomgått prövning i en kurs, så behöver inte hans/hennes förklaring om hur prövningen går till stämma så bra överens med hur det blir för dig... detta för att du kan få annorlunda frågor på den skriftliga delen och sedan utformas frågorna inför den muntliga delen utifrån dina svar på den skriftliga delen - du får alltså frågorna som är utförmade just för dig.

    Angående en bok på 500 sidor...
    kursen historia 1b är på 100 gymnasiala poäng, vilket motsvarar 100 undervisningstimmar + 100 timmar för hemläxor och självstudier, grupparbete mm. Alltså, tanken är att man spenderar 200 timmar när man studerar den kursen (fem veckor på heltid - 40 timmar/vecka i fem veckor, alltså) och det är därför inte alls o-rimling att förvänta sig att den studerande ska läsa en bok på 500 sidor - från början till slut. På 200 timmar borde man hinna göra det.

    Vänligen
    Julia syv