Elin
    Hej!
    Jag går nu andra året på naturprogrammet, men efter är min "dröm" att utbilda mig till musikalartist.
    Men jag har svårt att hitta vilka utbildningar som finns i Sverige, vissa är 1 år, vissa 2 år, vissa verkar bara vara inriktade på dans etc. Var ska jag gå för att få en bra grund för att sedan kunna söka jobb? Skulle GÄRNA vilja ha en lista på alla musikalutbildningar som finns.
    Sen finns inte alla utbildningar på studera.nu, betyder det då att man ej får CSN? Vissa är dessutom väldigt dyra, typ 100.000 kr/år, kan man då söka bidrag eller liknande?
    Supertacksam för svar, min SYV kan inte hjälpa mig :(
    • :

      Det finns massor av utbildningar inom musikal i Sverige. Alla är CSN-berättigade. Audition-tips finns. KÖR bara och tro på dig själv. Här är mina tips på skolor, jag har gått de två förstnämnda och är till sommaren färdig musikalartist. Musikteaterskolan i Bjärnum, Performing Arts School i Göteborg, Balettakademien i Göteborg, Högskolan för scen och musik kandidat musikal, Stockholms Musikalartistutbildning.

    • Mikael : Tack så mycket för kommentaren! Bra tips!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin, när du skriver "musikalartist" tänker du då på Dansare>> eller Musiker eller Sångare?
    Artist eller musikalartist och liknande yrken är inte reglerade /i alla fall inte är det i Sverige/ - och det betyder att det fritt fram för arbetsgivare att anställa precis vem de vill, oavsett tidigare utbildning.

    Det förekommer att folk utan några formella utbildningar får jobb, om de kan visa att de kan uppträda. Och de med mycket utbildning kanske inte får några jobb... det handlar om talang, kontakter och tur.
    Det finns inga som helst garantier, varken sig med eller utan utbildning och oavsett vilken utbildning man får.
    Det är helt omöjligt att på förhand kunna säga att "efter den här utbildningen" så får du jobb som musikalartist eller som dansare, eller som musiker eller som skådespelare. Det går bara inte att säga så. Det går inte heller att ge en fullständigt lista på Alla utbidlningar till "musikalartist" - detta pga utbildningsutbud förändras och det finns väldigt många olika utbildningar som Mer eller Mindre kan förbereda till att söka jobb som Musikalartist.
    På Studera.nu kan du endast finna de Högsoleutbildningar som finns I Sverige; det finns också många passande utbildnignar utomlands>>, och i Sverige finns det utb. inom Olika skolformer:
    utbildnignar inom KKU>>, på folkhögskolorna>>, på Studieförbund>> och hos privata utbildningsanordnare>> samt inom yrkeshögskola. Just inom yrkeshögskola tror jag inte någon passande utbildning till just musikalartist finns idag, men nya yh släpps ut om endast 2-3 veckor och det är inte omöjligt att någon passande utbildning inom yrkeshögskola också skulle kunna dyka upp.
    Jag förstår att det låter flummigt och kanske t o m så att man kan tro att vi inte vill hjälpa till... :( men sanningen är att det går inte att skriva ihop någon fullständig lista.

    Dessutom, är det konkurrens om utbildningsplatserna. För att komma in på konstnärliga/musik-utbildnignar konkurrerar man ofta både med betyg och samtidigt också med resultat av audition/uppträdande. Det är först om du kommer in, som fråga om studieekonomi blir aktuell.
    För utbildningar i Sverige som inte är hos Privata utbildningsanordnare får man oftast Studiemedel.
    Om utbildning inte är gratis, utan du måste betala "studerandeavgift" erbjuder ofta utbildningsanordnare olika lösningar - avbetalningar, lån hos deras samarbetspartners eller så kan det också vara så att CSN kan låna ut pengar till dig för att du ska kunna betala avgifter; så betalar du sedan till CSN (under de förmånliga villkor för återbetalning).
    OM DU HITTAR NÅGON FULLSTÄNDIG LISTA NÅGONSTANS, får du gärna tipsa oss. Vi tror inte att den finns.
    Tips - prata med lärare på Estetiska programmet, inriktningar Dans och Musik. De kan ofta ge bra tips för att det är deras kunskapsområde. Dock tror jag inte att någon lärare eller någon annan, över huvudet taget, kan hitta eller sätta ihop någon fullständig lista. Och ingen kan ge någon form av garanti på att just du får jobb som musikalartist.
    Å andra sidan, är det inte uteslutet att du kan få jobb även utan någon speciell utbildning - om du har talang och tur. :)

    • : Varför göra det så komplicerat? Det finns massor av utbildningar inom musikal i Sverige. Alla är CSN-berättigade. Audition-tips finns. KÖR bara och tro på dig själv. Här är mina tips på skolor, jag har gått de två förstnämnda och är till sommaren färdig musikalartist. Musikteaterskolan i Bjärnum, Performing Arts School i Göteborg, Balettakademien i Göteborg, Högskolan för scen och musik kandidat musikal, Stockholms Musikalartistutbildning.
    • Mikael : Mycket värdefullt att få svar från ngn som har personlig erfarenhet inom den aktuella branschen! Tack så mycket för ditt bidrag!