Erika
    Hej! Ska läsa upp Matematik 4, Fysik 2, Biologi 2 och Kemi 2.
    Men vilka motsvarade dessa i förgående system? (hade Matematik A B C D etc systemet)
    Läste att Matematik 1a,b,c läser mam redan på högstadiet!? Vilka nivåer är Matematik A & B i nuvarande system?
    Och varför är dagens system uppdelat i t ex 1 a,b & c eller 2 a,b & c osv? Vad är funktionen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Erika!
    Börja gärna med att kika på https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet

    Om du har godkända betyg i Matematik A och B, kan du börja läsa matematik 3 (3b eller 3c) och sedan matematik 4.
    På nivå 4 finns det endast en kurs - Matematik 4.
    På nivå 3 finns det 3b och 3c.
    b-spår är mer inriktat på Ekonomi och c-spår: på naturvetenskap. Men, formellt sett, får man efter matte 3b läsa 4 och efter 3c också läsa samma kurs, matematik 4.
    (a-spår slutar på matematik 2a, alltså finns endast kurserna matematik1a och 2a; a-spår undervisas på gymnasiets Yrkesprogram).
    Innehåll i mattekurserna kan du se på www.matteboken.se - t.ex matematik4 finns på matteboken.se/lektioner/matte-4

    Det är lite "krångligt" med "övergång" från det gamla till det nya matte-systemet på gymnasiet; detta bl.a pga dagens mattekurser är alla lika stora = 100 gymnasiala poäng (200 timmar, av dem 100 undervisningstimmar), men de gamla kurserna var inte lika stora, t.ex Matematik B var en liten kurs á 50 poäng och även matematik E var en 50p.kurs.
    Nu finns det även spår: a, b och c, men det är inget stort problem, man kan t.ex läsa matematik 1a, sedan 2b och sedan 3c;
    man läser alltså en av kurserna på varje nivå

    t.ex kan man läsa matematik 1c och sedan 2a och sedan 3b... på nivå 4 går alla spår ihop och endast en kurs finns, Matematik 4.