Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Det är båda samma (liknande) men å andra sidan ganska Olika - som man räknar på betyg från grundskolan och från gymnasiet.

    Det är som är samma är att A = 20 även på gymnasiet och E = 10 och C = 15 och så vidare.

    Men... till skillnad från grundskolan, räknar man in alla betyg från gymnasiets alla tre årskurser (förutom Gymnasiearbete och Utökade kurser räknas bara in ibland). Om du läser 2500 poäng på gymnasiet, dvs inte har ansökt och fick beviljad av rektor att läsa någon utökad kurs, då räknas det alla kurser, förutom Gymnasiearbete.

    Det är, alltså 2400 poäng man räknar på.

    Det finns räknehjälp på Antagning.se, en hemsida som handlar om att söka till högskola/universitet i Sverige. Här >> kommer du direkt in på rätt sida.

    Viktigt att tänka på: du måste få Examensbevis för att andra dokument kommer inte ge dig Grundläggande behörighet för högskolestudier. Även om man har höga betyg men inte ha uppfyllt alla kraven för gymnasieexamen, är man inte behörig att söka till högskola/universitet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Tips: Tänk också på att det finns andra eftergymnasiala utbildningar t.ex KKU (konst och kulturutbildningar), yrkeshögskoleutbilndingar (se hela utbudet på www.yhguiden.se ).