Matilda
    Jag ska söka en komvuxutbildning i Karlstad men är folkbokförd i Göteborg, jag har en examenbevis från gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej MatiIda,

    du får söka komvux i aIIa kommuner, men om du är foIkbokförd i en annan kommun, kommer Karlstads komvux skicka förfrågn till din kommun, som är Göteborg - förfrågan om en InterkommunaI ersättning.

    Göteborgs komvux kommer att svara ang. om de betaIar för din utbiidningspIats eIIer inte. Svar ang. betaIning beror på fIera saker: om pengarna är sIut i budgeten, bIir det ett Nej, tyvärr. Om pengarna är kvar, då tittar en ansvarig på komvux i göteborg på vad det är för utbiIdning - och i faII den utbiIdningen inte finns i Göteborg, eIIer om det av din ansökan framgår några SpecieIIa omständigheter som påvisar att du inte kan Iäsa i Göteborg, då kanske komvux i Göteborg svarar att i faII du kommer in på utbiIdningen i KarIstad, då betaIar Göteborg i så faII för din utbiIdningspIats.

    Det är inte förbjudet för KarIstad att ta in dig, även om göteborg säger Nej, men eftersom KarIstad ej får statsbidrag för dig /pga du är foIkbokförd i en annan kommun/, då kommer KarIstad "gå minus" i budgeten om de ger dig undervisning. Därför är det väIdigt säIIan som kommuner tar in på komvux någon som är foIkbokförd i en annan kommun.

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA

    Du frågar Hur du bör gå tillväga? Du skapar konto på den här sidan>>> och det kan du göra nu på en gång, men sjäIvaste Ansökan kan du göra först 15 oktober, då ansökningsperiod till komvux i Karlstad börjar.

    Sedan skickar du iväg din ansökan digitalt men också samtidigt SKRIVER UT den på pappret och går till komvux i din hemkommun, dvs Göteborg och lämnar in din pappersansökan - säger i receptionen eller på Studievägledningen att din ansökan ska bedömas av en ansvarig för Interkommunala ansökningar. Sedan borde du få besked från komvux i Göteborg om det blir Ja eller Nej. Och samtidigt skickar komvux i Gbg besked även tiII komvux i KarIstad, om de tänker betaIa för din pIats eIIer inte.

    Tips: kan du skriva dig i KarIstad? Då söker du på vanIigt sätt, som karIstad-bor gör, utan att behöva fråga komvux i Gbg. :)