Maja
    Jag går i nian och ska välja program nästa termin. Jag är inne på samhäll, ekonomi och möjligtvis barn och fritid. Jag vill bli gymnasielärare i tyska och kanske i engelska. Jag har ingen aning om vilket av de programmen jag ska välja. Jag var hos vår SYV på skolan i november och då kom vi fram till att jag ska gå ekonomi och handel. På gymnasiedagen blev jag inte alls intresserad av handel. (Men jag tyckte att ekonomi lät roligt). Så jag började kolla på barn och fritid och samhäll. Vilket av dessa är mest förberedande inför att bli lärare? Och måste jag läsa till något på komvux?
    • :

      Hej Maja!

      Är ingen SYV så vänta tills du fått deras svar, men ska försöka svara på din fråga. Som det ser ut i dagsläget krävs det att du har grundläggande behörighet samt läst kurs engelska 6, samhällskunskap 1b och moderna språk 3, tyska för att bli behörighet till ett ämneslärarprogram för arbete i gymnasiet med inriktning engelska och tyska. Denna behörighet kan du få om du studerar på samhällsvetenskapsprogrammet eller ekonomiprogrammet. Läser du barn och fritid kan du läsa så att du får grundläggande behörighet (engelska 6, svenska 3) men det finns ingen rättighet för dig att läsa andra kurser, och således måste du komplettera på komvux. Har du planerat att redan läsa vidare är det därför fördelaktigt att välja ett högskoleförberedande program, vilket ekonomi och samhälle är. Båda dessa program är breda och är en bra utgångspunkt för om du kanske ändrar dig om vad du vill läsa vidare till.

      MVH,
      Brendan

    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,

    om du i framtiden vill bli lärare i tyska och engelska, då kommer du behöva - för särskild behörighet - till språklärarutbildningen bland annat godkänt betyg i Tyska 3, som är en kurs man kan läsa på gymnasiet (direkt) om man har läst tyska på grundskolan. Om man inte läst tyska på grundskolan, måste man på gymnasial nivå läsa tyska 1, sedan tyska 2 och sedan tyska 3.
    barn- och fritidsprogrammet, oavsett inriktning på BF, är det inte alls säkert att du ska kunna läsa tyska (eller ngt annat modernt språk). I yrkesprogram på gymnasiet ingår inte moderna språk som obligatoriska kurser (men om din gymnasieskola kan erbjuda läsa tyska, då kan du läsa tyska 3 och kanske ännu högre kurser, t.ex inom Individuellt val); men det kan också bli så att din gymnasiskola inte ska kunna erbjuda läsa tyska.
    På flera av de högskoleförberedande programmen, som t.ex Ekonomi- och Samhällsvet.programmet, ingår moderna språk - alltså man måste läsa "moderna språk", det är obligatoriskt. Har du läst tyska på grundskolan, kan du läsa Tyska 3 och kanske sedan även 4 och möjligtvis även tyska 5, vilket är ju jättebra med tanke på att du vill bli lärare i tyska.
    Vad gäller "lärare i engelska" då krävs det Engelska 6 (godkänt betyg från gymnasiet) och den kursen kan alla läsa på alla program, även på de yrkesprogrammen.
    För yrkesprogram (bl.a BF) gäller att alla elever har rätt att läsa även svenska 2 och 3 samt engelska 6, alltså kurser som krävs för Grundläggande behörighet till högskolestudier; det räcker att eleven säger till om det på sin gymnasieskola.
    Om man inte på gymnasiet blir behörig, finns det möjlighet att komplettera: bl.a på komvux eller på en folkhögskola.
    Är man intresserad av språk, kanske HU/inriktning Språk passar bäst. På inriktningen "språk" på humanistiska programmet är tanken att man ska läsa många språkkurser. Kika gärna på >> Programplan för HU
    Info om yrket Språklärare - var god se: framtid.se/yrke/spraåklärare