Emma

    Jag tog studenten den 6 juni 2020 men jag fick inte en examen då jag knappt var i skolan under den andra termin av trean, jag har då fått F i alla det kurserna som jag hade i trean, jag har F i 12 kurser om man räknar från och med första året på gymnasiet och jag skulle vilja få godkänt på 10 utav de kurserna. Jag har totalt 1400 poäng. Hur ska jag på bäst/smidigast sätt göra så att jag kan få min gymnasieexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör planering mot examensbevis med SYV på komvux. Betyget i idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux. Men det krävs också 100p mindre, alltså 2400 mot 2500 poäng som krävs för examensbevis från gymnasiet. Om du bland dina 1400p. har idrott1, då kan du använda 1300p. till examensbevis från komvux. Du behöver 2400p. Det. blir i så fall svårt att hinna läsa in de poängen på endast 2 terminer. Troligtvis behöver du läsa i 3 terminer. Men prata med SYV-en på komvux.