Mira
    Hej!

    Jag är 20 år och ska nu efter ett års friår söka till universitetet. Jag vet inte ännu huruvida jag kommer att kunna studera på plats på campus (pga personliga händelser), så har därför tänkt söka två program och sedan några kurser (7,5hp) på distans, så att jag kan bestämma mig när det börjar närma sig istället.
    Som jag tillfälligt rangordnat utbildningarna, har jag båda programmen på plats 1 och 2, och därefter ordnat kurserna i den ordning som de intresserar mig mest.

    Min fråga är då; Kommer alla kurserna att strykas om jag kommer in på ett program? Jag är medveten om att man kan läsa max 45hp per termin, men kommer i alla fall två av kurserna förbli ostrukna, även om de andra två programmen stryks? Jag läste på antagning.se, och där stod det bara att strykningarna görs nerifrån och upp, men det besvarade inte min fråga helt.

    Hur bör jag prioritera och rangordna mina val så att jag till sensommaren kan ha möjligheten att bestämma huruvida jag ska läsa ett program på campus eller några kurser på distans?

    Tack på förhand!!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mira,

    då det är Antaning.se som administrerar antagning till svenska högskoleutbildningar, kan det vara bra att fråga just antagning.se tel.nr 0771-550720 för att vi på Fr¨ga SYV kan inte ansvara för vad antagning.se kommer att göra; och det kommer inte hjälpa dig att påtala för antagning.se att "någon" t.ex vi på fråga syv har svarat "si-och-så" om antagning.se gör en annan bedömning; Antagning.se har alltså tolkningsföreträde i just den frågan.
    Men om du ändå vill veta vad vi på Fråga SYV tycker - så råder vi att prioritera just i den ordningen: utbildning som man vill komma in på helst - överst och sedan i fallande grad, där sist är den utbildningen som är "minst önskvärd" för dig, men ändå intressant. Man ska givetvis inte söka till utbildningar som kan inte vill läsa. :)
    Vi förstår det också som så att man kan bli antagen till ett heltidsprogram och ännu ett halvtidsprogram samtidigt eller till ett heltidsprogram + flera fristående kurser som till max uppgår (sammanlagt) till 45 hp per termin. Sedan, så konkurrerar du också om plats på varje kurs och till varje program - och man göra ANTAGNING uppifrån - om du antas till 45 hp, så försvinner alla de lägre prioriterade alternativen, men du står som reserv till dina Högre prioriterade alternativen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp, men hör gärna även med Antagning.se direkt!
    Lycka till med din ansökan!
    L.

    Liselotte