Hanna
    Hej!

    Jag läser just nu på Förvaltningshögskolan i Göteborg samt parallellt med Företagsekonomi 1 på handels i Göteborg. Jag är intresserad av någon av masterprogrammen i ekonomi på Handelshögskolan och det krävs då 60 högskolepoäng i Företagsekonomi.

    Jag undrar över hur det fungerar vid tillgodoräknande då jag tekniskt sätt får 2 kurser med delvis/helt samma information inom företagsekonomi. Vissa av de kurser jag läst bland annat i ekonomistyrning är större på Förvaltningshögskolan där den ger 15 högskolepoäng och motsvarande på företagsekonomi 1 är 7,5 hp på handels (tillgodoräknat denna). Jag undrar därför om jag får räkna båda dessa till högskolepoängen i Företagsekonomi. Jag har tillgodoräknat en del av Företagsekonomi 1 (delkurs 1 och 4) ställer detta till för mig så att dessa poäng inte räknas? Jag undrar hur man ska tänka?

    Jag har läst följande kurser på Förvaltningshögskolan och jag listar även motsvarande hos handels:

    Internredovisning (ekonomistyrning) 15 hp på Förvaltningshögskolan och har tillgodoräknat 7,5 hp på företagsekonomi 1 delkurs 4.

    Externredovisning 7,5 hp. Har inte kunnat tillgodoräkna denna utan kommer att läsa den på företagsekonomi 1. Får jag räkna båda eller räknas enbart den ena till poäng i företagsekonomi när man söker in till er? Alltså räknar jag 15 hp för det jag totalt har läst i externredovisning eller räknar 7,5 hp totalt?

    Marknadsföring 7,5 hp (Feg 1)

    10 hp i organisation och ledning som jag har använt för att tillgodoräknat 7,5 hp på företagsekonomi 1 (delkurs 1): Även här undrar jag om jag får räkna båda? Alltså totalt 17,5 hp? Eller räknas egentligen bara 7,5 hp till Företagsekonomi då?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,
    det är en fråga som du måste ställa till Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in ... Olika lärosäten kan göra olika bedömningar; och hur bedömningar görs på samma lärosäte kan också förändras över tid.
    Hälsningar
    D: