Samuel
    Hej, har sökt till beteendevetenskap på bäckäng, linjen har 90 platser och kräver 255 poäng. Jag har själv 250 poäng så blev då reserv nr 9, nu efter första reservantagningen är jag reserv nr 6.

    Jag har ett par frågor som jag måste ställa för att få bättre förståelse av situationen.

    1. På gyantagningen.se står det att det finns 2 sista svarsdagar för reservplats, den första den 22 juli (vilket jag svarat på innan) men sen står det också att sista svarsdag för reservantagning nr 2 är den 3de augusti? Har inte fått något mer papper att skicka in så förstår inte vad dom menar. Är det något mer jag måste göra?
    2. Hur stor är chansen att komma in egentligen? Kanske är svårt att svara på men fr panik av tanken av att inte komma in och vill inte oroa mig sista delen av sommaren, reserv 6 på en linje med 90 platser känns det som sannolikheten är rätt så hög iallafall. Men om någon som vet bättre kunde svara så skulle det uppskattas väldigt mycket

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel!

    Jag förstår mycket väl att du är orolig och vill få svar men helst av allt vill du komma in på den gymnasieskola som du vill komma in på!

    Jag tycker att du har en rimlig chans att komma in - om det är 90 platser och du är Reserv nr.6. För det första så kan några antagna tacka Nej till sina platser + att det vid uppropet kanske blir så att inte alla dyker upp och i fall de inte meddelar varför de inte är på skolan, mister de sina platser och reserver kan komma in. Även under första veckor på utbildningen, kan några elever hoppa av och då befrias det platser.

    De fem elever som står i reserv "innan dig", dvs de som har Reservplatser 1-5, kan också komma in på andra av sina högre prioriterade utbildningar och kanske inte längre vill stå i Reserv till just den utbildningen.

    Håll tummarna! men påbörja läsa där du är Antagen, är mitt råd (i fall du inte får ngt besked innan skolåret börjar på den skola där du är Antagen). Om du påbörjar läsa på samma program men på en annan skola, kan du byta även senare - "hur sent som helst" egentligen, även efter åk1 eller efter åk2.

    Ang. svara på reservantagning den 3 aug., och att du inte har någon blankett för det - är det bäst att "ta det" med Gyantagningen direkt. Ring eller maila till dem nu direkt. Du kan uppge ditt personnummer, så ser personal på Gyantagningen exakt hur din ansökan ser ut, vad som fattas och kan ge dig ett personligt svar, som inte vi här på Fråga SYV kan göra.

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare