Emily
    Hej, jag vill bli fastighetsmäklare men undrar hur stor betydelse betygen har? Jag har gått på samhällsprogrammet och snittar betyget D.
    Har förstått att jag behöver läsa matte 3b, men är det något mer kurs jag behöver läsa?
    Har även hört att det är mycket plugg på högskolan, är det ovanligt mycket eller som vilken högskola som helst?
    • Ludmila : Om du har godkända betyg från Samhällsprogrammet borde det räcka att komplettera med godkänt betyg i matte 3b. Svårt att komma in på fastighetsmäklarprogrammet. Många söker med höga betyg. :(

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emily,

    läs gärna på den här sidan<< där vi förklarar hur man kan sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser och ha sedan möjlighet/chans att bli godkänd som Fastighetsmäklare<<<.

    ...yrket Fastighetsmäklare>>> är väldigt populär i Sverige, det är därför mycket svårt att komma in på utbildnignar som leder till att man kan bli fastighetsmäklare... tyvärr. Om det svårt att plugga på det programmet, är det svårt att ge ett generellt svar på: folk är olika duktiga på olika saker - så för någon är det jättelätt och för någon annan - supersvårt.

    Jag vill råda dig att även kika lite på flera yrken inom fastighetsbranschen>> och du hittar förhoppningsvis några alternativ, så att du kan kanske söka både till fastighetsmäklare men samtidigt också någon eller några andra utbildningar. Söker man många olika utbildningar samtidigt, har man flera chanser. Får du flera olika besked om att du är antagen, kan du sedan välja vad du vill läsa, och vad du tackar Nej till. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ulla SYV

    hej,

    det är mycket stor konkurrens och svårt att lyckas inom fastighet-mäklar-branschen. Man måste vara beredd på att kanske inte ha någon större inkomst under sin första tid som mäklare. Det finns inga garantier. Man är mycket beroende av "allmänt läge" på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och i samhället i övrigt. Under vissa år går det mycket trögt och kanske inte går att sälja så mycket, eller att sälja ngt. över huvudet taget - och då har man som fastighetsmäklare ingen inkomst i så fall.

    En osäker bransch, med andra ord... så man måste veta vad man "ger sig i". Man chansar, om man satsar på att bli en fastighetsmäklare. Det är i alla fall min åsikt.

    bästa hälsningar

    Ulla SYV