Anders

    Jag vill söka till civilingenjör inom elektroteknik och har gjort högskoleprovet och landade på 1.3, kollade också antagningsstatistik som visade att förra året krävde 1.4 (1.45 förrförra) för att ha chans att komma in (bägge urvalen). Ska jag bara ge upp nu med tanke på tidigare statistik och förbereda mig för nästa prov i hopp om att uppnå det resultatet eller har jag chans att komma in nu i höst?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anders,
    nu kan inte jag se in i framtiden - men jag tycker att du har en chans att komma in nu till höst. Men jag kan ju inte lova ngt.
    Tidigare antagningsstatistik visade läge då.
    Vilka resultat folk har på HP som konkurrerar om plats på samma utbildning (dina konkurrenter) kan inte jag eller du veta.
    Det är först den 20 juni som i år är sista dag att komplettera och påvisa att man är BEHÖRIG till högskoleutb.i Sverige. Vem som kommer att hinna komplettera i tid - är idag inte möjligt att veta. Studerande i år3 på gymnasiet är ännu inte färdiga och fick ej sina examensbevis. Vissa av de som sökte samma utb., du sökte, kommer få studiebevis och pga det kommer inte vara behöriga. De kanske inte får godkänt betyg i t.ex svenska 3; eller i gymnasiearbete - och då blir de obehöriga.
    ***
    Sedan söker ju folk många olika utbildningar samtidigt; bl.a samtidigt söker många Yrkeshögskoleutbildningar, vilket du iofs också kan göra! Av de som får plats på "din utbildning" kanske några väljer att avstå (t.ex pga de fick jobb, ska flytta, blir sjuka eller händer ngt. annat) - och då befrias platserna inför Urval2.
    Hur högt resultat på HP som kommer ge plats på just "din" utbildning, kan ingen veta på förhand.
    Så, jag tycker vi ska hoppas & hålla tummarna hårt!
    ***
    Men kika nu även på yh - www.yhguiden.se - många yh har ansökan öppen fortfarande.
    Man söker till yrkeshögskoleutbildningar - helt oberoende av ansökan till högskola/universitet.