Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'högt meritvärde' (4 st.)
-
Ekonomi eller Natur!?
Om man funderar på att välja ekonomi eller natur och vet att det skulle gå mycket bättre om man valde ekonomi för att det är enklare och man skulle få högre betyg. Jag undrar bara vad händer om det inte går som man hade tänkt sig...
Hej!av din fråga gissar jag på att du, efter gymnasiet, vill komma in på en högre/eftergymnasial utbildning där naturvetenskaplig behörighet krävs, stämmer det? Kanske vill du bli Läkare,... Läs hela svaret -
Fysik tandläkar?
Hej, Jag drömmer om att bli tandläkare. Det är typ mitt största dröm. Men jag förstår inte fysik frågorna. Det är typ att jag förstår själva principen och hur den ska appliceras. Men jag förstår inte själva...
Hej,tandläkare är i Sverige ett av de mest populära yrken och utbildningar till tandläkare på de svenska universitet lockar till sig många sökande med väldigt höga meriter. Endast alla A-betygen... Läs hela svaret -
Antropolog, läkare, psykolog eller något helt annat?
Hejsan! Jag är nu inne på mitt andra sabbatsår och har väldigt svårt att ta ett beslut om vad jag ska plugga. Å enda sidan vill jag läsa något jag tycker är intressant(och hitta rätt utbildning för det) och samtidigt känner jag...
Hej!Jag förstår att du står inför ett svårt beslut. Att välja rätt studiebana kan kännas överväldigande, särskilt när du har så... Läs hela svaret -
Kan man under gymnasietiden komplettera så att man går ut med 22,5?
Hej! Om det är så att man inte får högsta betyg på allt man gör första gången i gymnasiet kan man då komplettera innan man går ut gymnasiet? Om man då valt till sina extra meriter redan men av någon anledning inte får...
Hej Chloe, kompletteringar gör man efter gymnasiet.På gymnasiet råder jag dig göra så gott du kan, och om du behöver komplettera - är det en senare... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga