Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Hur svår är engelska 7?
1 Svar
Hej Annie,
det är jättebra att engelska är ett av dina favoritämnen! För att kunskaper i engelska behövs inom i princip alla yrken!
Godkänt betyg i Engelska 7 ger också, enligt de regler som gäller nu (som ev kan ändras för att det finns förslag på att ändra reglerna kring meritpoäng) - en meritpoäng vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
Engelska 7 läser man på gymnasiet som valbar kurs under åk3. Under åk1 läser man engelska 5; under åk2 läser man engelska 6 och sedan kan man under åk3 läsa engelska 7 om just din gymnasieskola kommer att erbjuda den möjligheten. Det är inte obligatoriskt att läsa engelska 7 på någon av de nationella svenska gymnasieprogram. Och det kan tyvärr bli så att det ej kommer erbjudas den möjligheten, t.ex pga lärarbrist.
Vad jag som Studie- och yrkesvägledare vet om innehåll i kursen Engelska 7 - är det som jag kan läsa på Skolverkets hemsida >>:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av mer vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning, valt fördjupningsområde, samhällsfrågor och arbetsliv; tankar, åsikter, idéer, erfarenheter och känslor; kulturyttringar i samtiden och historien, till exempel litterära epoker.
- Samhällsfrågor, kulturella, historiska, politiska och sociala förhållanden samt etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.
Reception
- Talat språk, även med social och dialektal färgning, och texter, även komplexa och formella, som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande, redogörande och utredande, även via film och andra medier.
- Sammanhängande talat språk och samtal av olika slag, till exempel debatter, fördjupande reportage och föreläsningar.
- Samtida och äldre skönlitteratur och annan fiktion inom olika genrer, till exempel dramatik.
- Texter av olika slag och med olika syften, till exempel avtalstexter, fördjupande artiklar och vetenskapliga texter.
- Strategier för att överblicka och strukturera information i större textmängder eller längre sekvenser av talat språk.
- Strategier för att dra slutsatser om talat språk och texter när det gäller attityder, perspektiv, syfte och värderingar samt för att uppfatta underförstådd betydelse.
- Hur muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer är uppbyggda. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel.
Produktion och interaktion
- Muntlig och skriftlig produktion och interaktion i olika situationer och med olika syften, där eleverna argumenterar ur olika perspektiv, ansöker, resonerar, värderar, utreder, förhandlar och motiverar sina åsikter.
- Muntlig och skriftlig framställning inom valt fördjupningsområde.
- Strategier för användning av olika typer av källor, med källkritisk medvetenhet och vedertagna sätt att ange källor, inom valt fördjupningsområde och inom andra områden.
- Strategier och modern teknik för att medverka i, leda och dokumentera samtal och skriftlig kommunikation i olika medier, till exempel i arbetsprocesser och förhandlingssituationer med anknytning till samhälls- och arbetslivet.
- Användning av grundläggande stilistiska och retoriska grepp.
- Bearbetning av språk och struktur i egna och andras framställningar, i formella och komplexa sammanhang, och för att skapa anpassning till genre, stilnivå och syfte.
Lärare i Engelska kan säkert ge mer information om innehåll inom engelska-kurser.
Du som gillar engelska se gärna informatiom om Språkyrken>> på www.framtid.se
Bästa hälsningar
ANNA
Frågor och svar taggade med 'PRO' (2 st.)
-
Har eleven rätt att fortsätta läsa eller inte?
Hej min fråga gäller en elev på IM, programinrikt.indiv.val /PRO/ - som under första kalenderhalvår i år fyller 20 år men ej uppnådde godkända betyg på grundskolan ännu och är oklart om hen uppfyller dem heller... har hen rätt att fortsätta i 3 år läsa IM, PRO eller inte (jag menar i första...
Hej SYV, Det är enligt Skollagen kapitel 17, §15 - så att elever har rätt att fullfölja påbörjad utbildning och det ska inte spela roll om det är nationellt eller IM-program. Vänliga hälsningar Milla SYV -
Vilken linje passar mig?
Hej, jag är en tjej på 15 år som inte har bestämt sig ännu vilken linje jag ska välja. Jag tycker verkligen om svenska och hk (hemkunskap) men jag tycker mindre om No och matte. Matte är min störta svaghet inom skolan, har dyskalkyli vilket gör det väldigt svårt för mig. Jag har F i matte och...
Hej Josefin! Ingen test kan till 100% ge dig svar på vad som är bäst för dig, test kan ge en "fingervisning" och pusha dig i rätt riktning. Att du fick resultat som inte stämmer är också - konstigt nog - bra, för då vet du vad som... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga