Ajla

    Hej! Jag undrar om hur tidigt jag bör ansöka om utlandsstudier. Gör jag det genom skolan eller själv? Vad behöver ingå så jag kan få ansökan? Behöver jag ett CV? Hur tidigt måste jag lämna in ansökan (jag går i första ring i gymnasiet, NA-NA)? Behöver jag ett visst antal "poäng" för att studera utomlands (läkarlinjen), eller gör jag det genom ett prov? Vill helt enkelt veta allmänna saker om utlandsstudier, hur "systemet" fungerar, hur och när jag bör ansöka osv. Uppskattar om du kan svara på mina frågor ovan och berätta allmänna saker angående utlandsstudier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ajla.

    om jag förstår dig rätt så är det Läkarutbildningen du vill läsa "utomlands". Eftersom du går första året på gymnasiet, så dröjer det minst 2 år innan du behöver söka till eftergymnasiala studier. Det är bra att du är ute i god tid.
    Men du kan också just nu satsa på att skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt. Försök också lära dig så mycket engelska som möjligt - välj helst även läsa engelska 7 (en valbar kurs som ofta är möjligt att läsa i årskurs 3 på gymnasiets högskoleförberedande program).
    Satsa också mycket på matematik och på de naturvetenskapliga ämnen.
    Och om du efter gymnasiet vill läsa i ett icke-engelsktspråkigt land, försök lära dig så mycket av "landets språk" som möjligt: exempelvis om du vill läsa i Polen, försök lära dig så mycket polska du kan; och om du vill läsa i Danmark - så mycket danska du kan.
    *****
    ang. "utomlands"
    Det finns väldigt många olika länder. I vilket land vill du studera till läkare? Varför vill du studera just "utomlands" och inte i Sverige?

    Tänk på bland annat följande:
    vad blir undervisningsspåk när du läser till läkare utomlands? är det på engelska som du vill läsa? vilka andra språk kan du så pass bra att du skulle ha de språken som "undervisningsspråk"?
    - I vilket land vill jobba sen, efter avslutade studier till läkare? Detta frågar jag för att t.ex i Sverige är Läkare - ett av Legitimationsyrken: strikta krav ställs på vilken utbildning man måste ha och Socialstyrelsen avgör om man kan få ut läkarlegitimation; utan legitimation från Soc.styrelsen får läkare ej jobba i Sverige. Men utländska läkarutbidlningen är det inte alls självklart att kunna få ut svensk läkarlegitimation.

    Jag skickar nu länkar till sidorna där info om högre (eftergymnasiala) studier utanför Sverige finns:

    fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    studera.nu/studera-utomlands/bra-att-veta-om-utlandsstudier/tips-infor-utlandsstudier

    fragasyv.se/info/lanksamling-utomlands

    fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands/studera-utomlands

    csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel

    Du frågar också om du behöver ha CV, göra prover och om vem som hjälper dig söka studier utomlands...

    Jag tror tyvärr inte att din gymnasieskola kan hjälpa dig söka studier till läkare utomlands; du får givetvis fråga SYV på din skola och annan personal också; jag tror du får svar att du måste göra det på egen hand.

    Försök "samla på dig kunskaper och meriter" - gör ditt bästa i skolan i varje kurs du läser; har du möjlighet att göra samhällsnyttiga aktiviteter utanför skolan - är det mycket bra att du gör dem: detta för att många College och Universitet utomlands tittar inte endast på betygen men även på "extra-curriculum" aktiviteter, som volontärarbete, deltagande i idrottsklubbar eller föreningar.
    Ett exempel på ett sådant nyttig samhällelig aktivitet skulle vara om du hjälpte till en Räknestuga som drivs av Mattecentrum.