Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32104 frågor besvarade.
Hur utbildar man sig till kontorschef?
1 Svar
Hej!
Högskoleutbildning med examen inom för tjänsten relevant område (det finns många olika typer av kontor) och/eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet - skulle ja rekommendera att skaffa sig om man på sikt vill bli kontorschef.
Det finns, annars, exempel på att man kan på sikt bli kontorschef med endast gymnasial utbildning och efterföljande lång arbetslivserfarenhet, men det är mycket vanligare att chefer har någon form av eftergymnasial utbildning (om inte från högskola/universitet då från en yrkeshögskola).
Du kan gå tillväga på olika sätt, t.ex kan du söka jobb som handläggare eller an annan typ av administratör på den typen av kontor där du senare vill bli chef; du skaffar dig arbetslivserfarenhet och kan studera vid sidan av jobbet; kanske går det att gå korta utbildningar som arbetsgivaren står för.
En annan väg är att satsa på utbildning till personalvetare - i första hand inom högskola/universitet, alltså skaffa en akademisk utbildning.
Frågor och svar taggade med 'hjälp från arbetsförmedlingen' (1 st.)
-
Var är arbetspsykologisk utredning?
Hej jag har hört talas om arbetspsykologisk utredning. Vad är det? För vem och varför? Hur funkar det? Hälsningar Marina
Hej Marina, kika gärna på arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180008035/1418119857107/Arbetspsykologisk.utredning-APU_as.pdf där det förklaras mycket kring arbetspsykologisk... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga