Astrid

    Hej! Undrar hur universitet väljer ut sökande till platserna eftersom det bara finns ett visst antal platser. Om det t.ex finns 45 platser till läkarprogrammet och det är ca 600 som sökt hur väljs då dessa ut. Vet att det först sker via betyg (pratar urvalsgruppen BI) men om flera av de sökande till platserna har samma betyg (samma rätt till platsen) hur går då urvalet tillväga? Kollar dom på om man satt deras universitet som sitt förstahandsval och då får den personen platsen istället för en person som satt samma universitet och samma program som t.ex sitt tredjehandsval?

    • : Vad jag vet, så kan antagning prioritera de med högre resultat på högskoleprovet (även om det är urval i betygsgruppen vi pratar om). Till slut kan det bli utlottning.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Astrid,
    det borde inte spela roll om man söker till en högskoleutb. i första hand eller i "lägre"-hand i alla de andra fall än när man söker i AU (alternativt urval), vilket är ett undantag. T.ex brukar KI i Sthlm ge möjlighet söka i AU, men det blev till hösten 2020 inställd. Se info på ki.se/alternativt-urval

    I betygsgrupper och i HP-urvalet prövas man på samma sätt, oavsett om man sökte till den utb. i första hand eller prioriterat det alternativet lägre... och alla behöriga sökande som inte kom in, ställs i RESERV och har viss möjlighet att komma in senare, i fall de som är ANTAGNA lämnar återbud.

    Om AU: https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du fick rätt svar både Valentina och Peter. Men jag vill fylla på lite grand med info om "överintag" och utlottning.
    Utbildningen kan anta några fler sökande än det finns platser, det kan t.ex handla om några % "överintag" - tanken här är att några kanske hoppar av i början av utbildningen men också att i månligaste mån slippa anta genom utlottning.

    Utlottning
    Vid alla andra lika meriter när flera sökande konkurrerar om en sista plats på utbildningen får lottning tas i bruk.
    När man gör ansökan till svenska högskoleutbildningar på www.antagning.se får man direkt ett nummer (slumpmässigt utvalt nummer) och det är med det nr. som man deltar i ev.utlottning sedan. Som personal på antagning.se har förklarat för oss, är det lägre nr. som "vinner", alltså om ngn har nr. 567 och en annan 675, då är det 567 som "vinner" mot 675 (om de två ska stå mot varandra i utlottningen). Vilket nummer man får vid ansökan kan man inte påverka. Utlottning tas i bruk sällan (som sista utvägen).