Abdoulie
    Jag har lämnat in min gymnasieansökan och jag undar då om man får en bekräftelse att SYV har lämnat in sin ansökan till skolan man efterfrågar?

    Är det möjligt för SYV att glömma att skicka min ansökan?
    • Anna : I vilken kommun /stad/ söker du till gymnasiet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag undrar om du menar Sent Ändringsval, alltså att du gjorde ansökan i tid, men sedan vill efter det att ansökningsperioden /Omval/ är slut - ändra ditt val? Söker du i StorStockholm? I så fall finns info på gyantagningen.se/aktuellt/aktuellt/2019-05-16-sent-andringsval-efter-15-maj

    • : Nej, jag har lämnat ansökan i tid och jag vill inte ändra mitt val. Undrar bara om man får bekräftelse på något sätt att SYV har skickat ansökan till den skolan man önskar.
    • Milla : Varför gjorde du inte ansökan själv, på din inloggning på hemsidan för gymnasieval?
    • :

      Vad menas? Jag gjorde som alla andra människor på denna planet. Ansökte genom att lägga till skolor på gyantagningen men frågan är kan SJÄLVA skolan se om man har ansökt till den skolan som man har valt?

      T.ex. om man valde Thoren buisness school. Kan den skolan se att jag har ansökt plats där? Finns det ett sätt för mig att veta det?

    • Milla : Det är antagningskansliet som gör antagning - och gymnasieskola får en lista på elever som kom in. Eleverna rangordnas enligt sina betygspoäng. Antal studieplatser ställs emot de betygspoängen som varje elev har, uträknade utifrån de betygen som finns i Slutbetyget från Grundskolan.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är lite svårt att förstå vad du menar. Om du gjorde ansökan i tid, det enda du nu kan göra är att försöka få så högt betyg som möjligt i de ämnen där betygen ännu inte är satta, och inget mer.

    Gymnasieskolan behöver inte veta vem som sökte; den kommer få lista på dem som kom in. Du konkurrerar med dina betygspoäng - gymnasiet kan inte påverka hur höga betyg du får i de grundskoleämnen du läser. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare