S
    Hej! Jag har fått ett resultat på HP som jag är väldigt nöjd med och jag har 1 år kvar av gymnasiet. Jag har en enorm betygshets på mig själv och mår så dåligt att jag vill sänka mig från A i vissa ämnen, men jag vågar inte göra det om jag inte vet säkert att HP resultatet kan få mig in på min utbildning lika bra som betygen skulle göra.

    Jag vet att en måste ha E i vissa kurser och gymnasiearbetet godkänt, men finns det något annat som säger att jag måste ha höga betyg tillsammans med ett högt HP?

    Väldigt tacksam för hjälp!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej S,
    det finns några få högskoleutbildningar i Sverige som har så pass högt sökandetryck /exempelvis gäller det ofta vid ansökan till Läkar- och tandläkarprogrammet, Psykologprogrammet, Arkitektutbildningarna och Veterinärprogrammet/ - att utbildningsplatserna kanske inte räcker till ens till alla med högsta resultat på högskoleprovet och i så fall tittar man då även på betyg/meritvärde.
    Detsamma kan gälla om flera personer med samma HP-resultat konkurrerar om sista platsen i HP-urvalsgruppen: hen med högre meritvärde får i så fall utbildningsplatsen.

    På så sätt, kan man inte - tyvärr - svara att högt HP-resultat ger plats på en högskoleutbildning. Det beror på hur högt HP-resultatet är och även vad det är för en utbildning man vill komma in på.

    Med det sagt, måste jag även säga att det definitivt inte skulle vara värt att förstöra sin hälsa över betygen. Därför blir mitt råd att du gör ditt bästa vad betygen anbeträffar, men inom "rimliga gränser", utan att överanstränga dig.

    Hälsningar
    D: