Astrid
    Hej!Jag är en ambitiös elev som nyss har gått ut 8an, jag är väldigt målmedveten så jag har såklart redan tänkt på val till gymnasiet och universitet. Jag har några i släkten som har gått IB vilket såklart har öppnat upp mina ögon för det programmet, precis som för dem så har min dröm att plugga utomlands varit stor sedan jag varit liten. Jag hade verkligen velat gå på tex Stanford eller Harvard och jag vet att chansen ökar att komma in om man har gått på ib linjen. Jag vet i princip allt som går att veta om ib och vad den närmsta skolan har att erbjuda. Jag bor i Ängelholm och då är Helsingborg närmst (ca 20 minuter med tåg), annars är det i Malmö eller lund och så långt bort orkar jag inte pendla varje morgon.
    Skolorna jag funderar på är ISH (international school of Helsingborg) eller samhällsprogrammet på Procivitas. Jag har hört att IB inte är lika bra i Helsingborg som i Malmö regionen (där mina släktingar har gått) Och varför jag vill gå på ib är för mina drömmar i framtiden då det gör mig behörig till både universiteten i sverige och USA men själva tiden att gå där verkar inte så rolig, vet inte om jag gör mig förstådd men jag hoppas att du/ni förstår. Och varför jag vill gå på Procivitas är motsattsen, det verkar vara en jätterolig tid under gymnasiet osv men är rädd att chansen minskar drastiskt om att komma in på de elitskolorna om jag går där. Så jag undrar även eftersom procivitas är en elitskola att de stora universieten vet de och ökar chanserna för att komma in och på vilka sätt? Eftersom jag har läst mycket på elevernas bloggar och andra sociala medier och har sett att det är många från procivitas som har lyckats att ta sig hela vägen dit.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,

    som det är nu, så erbjuder inte Procivitas>> IB-programmet.

    Du vet ju själv att det är fördelaktigare att läsa IB om man sedan vill läsa på eftergymnasial nivå utomlands. Detta bl a pga undervisning på IB är på engelska men inte bara därför, utan för att man läser väldigt mycket natur- och SO kurser och för att personal på IB-programmet inklusive Studie- och yrkevägledare vet mycket om eftergymnasiala utbildnignar utomlands, bland annat genom f d elever. Det är också en internationell miljö på IB-skolorna med elever från olika länder, inte bara svenska elever (det är i och för sig finns elever från hela världen på "vanliga" svenska gymnasieskolor också men på IB är de fler - och alla pratar engelska med varandra, även utanför lektionerna... detta för att många kan över huvudet taget inte svenska).

    Du vet väldigt mycket om IB-programmet>> vilket är jättebra. Vad du kan göra - är att kika på alla IB-gymnasieskolorna i Sverige, som är ca 30 stycken>> och se om du hittar någon favorit.

    Att du inte vill pendla långt har jag full förståelse för, men du kan kanske vecko-pendla (bo på skolorten måndag-fredag och åka hem på helgerna). Det har också hänt att familjerna har flyttat för att barnen skulle gå på en viss skola. Du kan prata med dina föräldrar om den möjligheten.

    Du kan givetvis gå på ett vanligt Samhällsvetenskaps- eller Naturvetenskapsprogrammet på en valfri gymnasieskola och ändå komma på universitetet utomlands (många gör det, som du själv vet).

    Du har ännu gott om tid. tips till dig - boka "skugga" (provgå en dag) på IB-programmet och på ett "vanligt nationellt program" kanske både på SA och på NA - då kan du jämvöra sedan på ett annat sätt, när du har varit "gymnasieelev" en hel dag på olika skolor.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv