elev
    Hej jag går tredje året samhällsvetenskap. Jag har valt matte 3b, natur 2b och engelska 7 som individuella val men jag har även lagt till idrott nu. Jag funderar på att ta bort engelska 7 eftersom det är den kursen jag är minst intresserad av att läsa och några högskolor som jag har kollat på kräver inte engelska 7. Men jag vet även att man får ett helt merit av den kursen och alla jag har snackat med säger att jag inte borde ta bort engelskan. Jag vet att det är mycket bättre än idrotten men idrotten hjälper mig både fysiskt och psykiskt och jag tycker den är roligare än engelska. samtidigt är jag engelsk så jag får höra att jag är dum som vill sluta läsa engelska 7 eftersom jag talar flytande engelska. Att ha kvar båda är inte riktigt något jag vill göra eftersom mina dagar blir väldigt långa och jobbiga. Min fråga till syven som läser detta är, Vad förlorar jag på att inte läsa engelska 7?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa!

    godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng. Engelska 7 brukar inte krävas till de svenska högskole-universitetsutbildningar och därför ger eng7 i princip alltid + 1.0 meritpoäng. Undantag finns: t.ex erkänner inte den icke-statliga HHS i Stockholm meritpoängen, över huvudet taget, och det finns även andra utbildningar, några få, t.ex på Chalmers, tekniska högskola i Göteborg, som inte erkänner meritpoängen... därför skriver jag nästan alltid och inte alltid. :)
    Det högsta möjliga meritvärde som över huvudet taget kan uppnås är 22.5.
    Om eleven har alla A-betygen blir jämförelsetal/snittbetyget 20.0. Utan meritpoäng är inte möjligt att uppnå meritvärde på över 20.0. De populära högskole-universitetsutbildningar i Sverige som t.ex läkarprogrammet, psykologprogrammet, arkitektutbildningar och några till brukar ha antagningsgränser på över 20.0 och därför är man tvungen att skaffa sig meritpoängen, för att annars kommer man inte över 20.0 som högst.
    Vilka högskoleutbildningar är du intresserad av? Behöver du matematik 3 och naturkunskap 2 för särskild behörighet? Matematik 3 ger också meritpoäng, om den kursen ej krävs för särskild behörighet. Läs gärna en sammanställning på Gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Prata med SYV-en på din skola, fråga om du läser ett " vanligt " program, eller utökat. Inom individuellt vall kan du endast ha 2 av kurserna: matte 3b, naturkunskap2, engelska7, en idrottskurs (som också den är på 100poäng). Du kan alltså inte ha tre av de kurserna inom individuellt val. Kanske läser du en av dem som programfördjupning? Jag vet inte hur din individuella studieplan ser ut... se i den om du läser utökat program.
    Att läsa utökat program ger sällan några formella fördelar vid ansökan till svenska högskoleutbildningar. Givetvis är det bra med mer kunskap, men finns också risk att överanstränga sig.
    Så, ta gärna reda på om du läser ett vanligt eller utökat program. Du har rätt att slippa läsa på mer än heltid. Vilka kurser som du bör välja läsa beror på... flera olika saker: vilka kurser som krävs för särskild behörighet till din högskoleutbildning? Har du höga betyg i kurserna från alla 3 år på gymnasiet?
    Om du pratar flytande engelska, så borde det inte vara mycket svårt för dig att få högt betyg i engelska 7, tänker jag. Om du behöver naturkunskap 2 för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill komma in i, men om du inte behöver matte 3, så kanske du kan skippa matte-kursen och läsa eng7 "i stället"?
    Jag undrar om du har läst moderna språk 3 och/eller 4? De kurserna ger nämligen också meritpoängen. Mod.språk 3 och 4, tillsammans, ger 1.5 meritpoäng av totalt 2.5 möjliga. Matematik 2 och 3 ger också meritpoäng - till de utbildningar som ej kräver matte för särskild behörighet, t.ex juristprogrammet. Så, du kan kanske få max antal meritpoäng även utan eng7, i så fall för moderna språk 3 och 4 + för matematik 2 och 3. Svar på den frågan beror på vilken särskild behörighet som "din" högskoleutbildning kräver.
    Det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng. Har man t.ex alla A-betygen men inga meritpoäng, blir meritvärde (med vilket man konkurrerar om plats på en svensk högskoleutbildning) = jämförelsetalet/snittbetyget 20.0.
    Du kan titta på tidigare antagningsstatistik på de utbildningar som du vill komma in på efter gymnasiet.
    Om du svarar på frågorna om vilka utbildningar du är intresserad av + om du har godkända betyg i moderna språk 3 och 4, kan vi förhoppningsvis ge dig ett bättre svar.