David
    Hej! Jag läser nu 2:a året på naturnatur och ska välja programfördjupning och individuellt val (200p). På programfördjupningen har jag valt att läsa Ma5 och Eng7 p.g.a meritpoängen. På individuella val har jag endast bestämt mig för träningslära (100p) och söker ytterligare en någorlunda lätt kurs. Jag har planer att söka till läkarprogrammet efteråt och vill gärna ha något som jag kan ha nytta av senare men även något lätt så jag kan ta det lugnt det 3:e året. Några tips?

    Jag har yttergilare en fråga. Hur funkar det här med utökade kurser? Ifall jag skulle få välja en kurs, utöver 2500p, och få bättre betyg där än i Ma5 t.ex. Kan jag då välja att sätta den utökade kursen inom 2500p och sätta Ma5 (med sämre betyg) som utökad kurs MEN ÄNDÅ få meritpoäng?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    för Utökade kurser gäIIer:

    - det är Endast genom RektorsbesIut om Undantag som man kan få Iäsa en U-kurs (utökad);

    - betyg i U-kurser räknas in om kursen krävs för behörighet EIIer om den ger Meritpoäng; - så om du ska tiIIgodoräkna dig Merit för matte 5, kommer samtidigt betyg i den kursen vara inräknat i ditt JämföreIsetaI (det är som två sidor av samma Mynt - heIa "myntet" är med, så att säga... inte bara en sida av myntet... ).

    ViII du ta det Iugnt, rekommenderar inte vi att du ansöker hos rektor om att få Iäsa Utökade kurser.

    Ang. meritpoäng - för eng7 och matte 5 får du sammanIagt 2.0 i merit. Det är inte max. Max är 2.5. Om du viII få ännu mer och uppnå max - behöver du godkänt betyg i moderna språk 3 eIIer i matte speciaIisering,.. du har kanske godkät i moderna språk 3 redan? :)

    Ang. någon "Iätt kurs" - så är det svårt för någon som inte känner dig att veta vad som är Iätt för dig + att vi vet inte viIka kurser har du att väIja emeIIan för att det är mycket begränsad möjIighet att väIja... skoIorna har inte så värst många vaIbara kurser att erbjuda. :)

    HäIsningar

    MikaeI SYV

    • : Tack så mycket, mycket givande!
    • Milla : Vi är glada när våra svar blir till hjälp!;) lycka till med dina studier!:)