Adina
    Hej! För att bli behörig på programmet jag vill läsa (logistik och ledning på JU) krävs det grundläggande behörighet + kemi 1, matte 3c och fysik 1. Men för att få examen måste man läsa fysik 2 under tiden på högskolan, eller välja bort det om man har läst det på gymnasiet.

    Jag vill gärna ha fysiken "avklarad" på gymnasiet, så nu har jag lite problem. Till 3an (går 2an på teknik nu) får vi välja mellan entreprenörskap & formgivning eller matte 4 & fysik 2 som programfördjupningar. Eftersom jag inte "behöver" matten så vill jag gärna inte läsa det i "onödan" och välja det alternativet. Tycker att meritpoängen känns lite onödiga i mitt fall och tycker inte direkt matte är superkul även fast jag har lätt för det. Då tänkte jag att jag kunde välja det mer praktiska alternativet och läsa fysik 2 som individuellt val, men min skola erbjuder inte den kursen som individuellt val.

    Helst av allt skulle jag vilja läsa entreprenörskap och fysik 2 som programfördjupningar. Har pratat med SYV och det är inga problem teoretiskt sett, bara med schemaläggning då de brukar lägga de kurserna samtidigt på schemat. Har varit på och tjatat ett tag nu, men verkar inte gå att få ett svar om det är möjligt eller inte.

    Snart är det dags att göra alla val, programfördjupningar och individuella valet. Hur hade ni tänkt? Ska jag läsa matten fast jag inte "behöver" den egentligen? Eller det mer praktiska alternativet och läsa fysiken på högskolan istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Svårt att ge råd i det specifika fallet... schema-läggning kan bli ett stort prpoblem på skolorna! Och du kan ju inte klona dig!
    Jag tycker i och för sig att läsa mer matte är inte helt fel... och speciellt om du har lätt för matten. Meritpoängen kan behövas - det är ju konkurrens om studieplatser; har du A-betyg i alla kurser, kan du ändå inte vara helt säker på att komma in... då folk med alla A-betyg + max i merit kan också söka - de har då 22,5 i merit och teoretiskt sett, kanske inte platserna räcker ens för alla dem som har 22,5 i merit /då blir det utlottning/ - det kan man inte veta på förhand.
    Så, jag skulle välja läsa fysik 2 och matte 4; detta för att få meritpoäng för matten; för att inte riskera att inte komma in på "min" högskoleutbildning.... men man kan givetvis tänka olika. Det finns ju inga garantier!
    Tufft. Och går inte att garantera ngt. :(