linn

    Hej jag pluggar t2 till ssk. Pga depression har jag hamnat efter med tentorna. Jag hade tänkt ta ett avbrott efter jul för att sedan gå om denna termin när jag mår bättre men vill ändå försöka klara så mycket som möjligt. Jag har en omtenta imorgon eftersom jag inte gick på första tillfället. Jag har inte orkat plugga till den pga omständigheterna. Är det någon skillnad om jag inte dyker upp alls mot ett U som jag vet betyget kommer bli? Vill helst hoppa över den då jag vet att jag inte kommer klara den och vill inte "skämma" ut mig. Kommer något mer än att jag inte får ett betyg hända om jag inte skriver den?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linn! Tråkigt att du lider av depression och ligger efter i din utbildning... Ang.tentan så tycker jag du ska gå skriva den: detta för att du kanske blir godkänd (gör ditt bästa och vi håller tummarna!). Får du U på tentan, då har du i alla fall försökt!
    Och ännu en fördel är att du kommer veta Vilka frågor som kom på den tentan: du får mer erfarenhet av tentorna och det blir lättare att klara den nästa gång!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej tack för svar, jag vet att jag inte kommer bli godkänd då det är en svår tenta. När jag gick gymnasiet vet jag att lärarna sa att betyget U är bättre än inget betyg alls. Gäller detta samma på universitetet eller är U samma som att inte gjort tentan alls?