Pernilla
    Finns det någon utbildning som jag kan gå om jag inte klarar matte?
    • Daniel : Vilket betyg i matte har du idag? Har du godkänt betyg i Grundskolematematik? eller har du godkänt betyg i någon gymnasial mattekurs? Vilket yrke är du intresserad av?
    • Julia : Jag vill tipsa om www.matteboken.se dår alla grundskole- och gymnasiala mattekurser /så som matte är uppdelat i Sverige/ är upplagda för repetition och för självstudier.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Pernilla,

    det framgår inte av din fråga på vilken nivå utbildning är...

    som du undrar över.

    Exempelvis - om det handlar om att gå på gymnasiet och man inte är godkänd i matte grund, då är man inte behörig till ngt. nationellt gymnasieprogram, tyvärr. Alla nationella gymnasieprogram kräver gokänt betyg i matematik grund /E betyg eller högre från vårterminen i åk9/.

    Dock ser jag att du är 43 år och du skriver "utbildning som jag kan gå"... och då kanske det är så att du har godkänt betyg i matematik Grund, men ej i gymnasiematte och med det ej kan få gymnasiekompetens i form av Gymnasieexamen /examensbevis/ och du kanske vill läsa någon utbildning på eftergymnasial nivå men saknar alltså "gymnasiekompetens" pga matte-betyget. Stämmer det? I så fall går det tyvärr inte bli behörig till högskola/universitet, men Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in ändå.
    Yh-utbildningar kan ta in i "fri kvot" på sammantagen bedömning av kompetens, inkl. arbetslivserfarenhet - därför råder vi att söka alla det yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av för man har en chans att komma in, även om man inte är behörig. Utbudet av yh-utbildningar ser man på www.yhguiden.se - och i februari 2018 kommer utbudet att fyllas på med nya yh-utbildningar.

    Hälsningar

    Daniel SYV