minn
    hej! jag går på iv (preparand) jag har 175 meritpoäng och saknar bara matten, jag undrade om man ändå kan söka in tex. jag vill gå på rudbeck sambete elr sam-tema och dom krävs lite högre poäng men kan man ändå komma in på den programmen om jag klarar matten eller måste man också ha sån hög meritpöäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Alla BEHÖRIGA sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats och de med högre betyg kommer in först -så länge platserna räcker.

    Omöjligt på förhand säga hur höga betyg som kommer att ge plats på utbildningen.

    Viktigt att du får godkänt betyg i matte och blir behörig.

    Sök i första hand den utbildning som du helst vill komma in på men i andra, tredje, fjärde och så vidare hand ... även till andra utbildningar.

    Det kan inte garanteras att du kommer in på just den utbildning som du helst vill läsa, tyvärr... Men det kan visa sig att du kommer att trivas även på en annan utbildning.