Igrib

    Hej, Jag har ett utländsk gymnasieexsam som är bedömd från UHR. Jag har ansökt till Förskollärarprogrammet HT 2023. Jag läste engelska 5 och läser nu engelska 6 för att få behörighet till högre studier. Jag fick F i engelska 5 på grund av någon anledning, men jag fick ändå läsa engelska 6. Om jag läser klart nu Engelska 6 då hinner lämna in betyget innan sista kompletterings datumet, alltså den 21 juni, men jag hinner inte göra en prövning till engelska 5 eller läsa om kursen innan dess. Därför är frågan så: Kan jag bli antagen till Förskollärarprogrammet om jag får godkänd bara i engelska 6 utan 5? Vänligen,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    www.antagning.se står det bland annat följande: "Du som har en utländsk gymnasieutbildning behöver den svenska gymnasiekursen Engelska 6 med lägst betyget E för att uppfylla grundläggande behörighet." Min tolkning är att det inte spelar någon roll om man har eller inte har något betyg i engelska 5. Så, mitt svar är att jag har den uppfattningen att du kommer bli, vad gäller ämnet Engelska, behörig till svenska universitetsutbildningar om du får godkänt betyg i engelska 6 och att du tidigare har fått F i engelska 5 kommer inte spela någon roll.
    Dock jobbar jag inte på Antagning.se - jag läser information på deras webb och svarar till dig angående hur jag tolkar information som ligger till grund för deras bedömningar. Du kan, om du vill, ringa till Antagning.se - telefonnummer 0771-550720 (telefontid på vardagar kl.9-16).

    Studie- och yrkesvägledare