Hej Shahpar,

    du får gärna läsa information på Framtid.se/yrke/yrken-inom-apoteksbranschen - om olika yrken som finns inom Apoteks-branschen.
    Några Yrken inom Apoteksbranschen är i Sverige "Reglerade", det vill säga finns strikta krav på vilken utbildning som krävs, det är Apotekare, Receptarie, yrken som kräver legitimation från Socialstyrelsen.

    Farmaceut - är ett samlingsnamn för Apotekare och Receptarier.

    Apotekstekniker - ett yrke som i Sverige inte kräver någon legitimation, men de som anställs brukar nästan alla ha en >> Yrkeshögskoleutbildning (kvalificerad utbildning på Eftergymnasial nivå) till Apotekstekniker. Det är en utbildning på heltid på 3 terminer (1,5 år), som även kan finnas på distans, ex. yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/apotekstekniker
    Om Behörighet till Yrkeshögskolestudier - var god läs på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet
    och kraven på Särskilda förkunskaper inför utbildningar till Apotekstekniker brukar bestå av godkända betyg i Svenska 2 /eller SAS, svenska som andraspråk 2/ och Naturkunskap 2 (eller "motsvarande kunskaper", enligt bedömning som utbildningsansvariga för respektive utbildning gör).

    Apoteksbiträde/apoteksassistent/kassapersonal. - inom det yrket har arbetsgivaren rätt att anställa "vem som helst" men de jobben är mycket få och arbetsgivarna är kräsna, väljer endast personer med mycket bra kunskaper i både svenska, engelska + helst några andra språk också (samtidigt) och med reell medicinsk bakgrund (exempelvis anställs personer som avklarade en del av läkarprogrammet och tar studieuppehåll innan fortsatta studier till läkare).