Hassen

    Jag kommer att få studiebevis eftersom jag har F i engelska 6 men planerar att höja den senare i komvux. Nu fråga är I vilken urvals grupp kommer jag att konkurrera om jag få examensbevis från komvux? Jag kommer att ha 2400 poäng från gymnasiet och ett F i engelska 6. Jag vill senare i komvux göra ett prövning i mattematik specialisering för merit poäng och ett prövning i engelska 6 för att kunna får examensbevis. Då kommer jag att ha 2600 poäng och eftersom idrott och hälsa 1 räknas inte med i examensbevis från komvux då har jag 2500 poäng kvar och jag har hört att man behöver endast 2400 poäng i komvux för att kunna få examensbevis. Jag kommer då att ha 100 poäng extra, nu frågan är kan jag ta bort spanska 2 och behålla idrott och hälsa 2 eftersom jag har betygen B i spanska 2 och A i idrott och hälsa 2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Planering av examensbevis gör du med syv på komvux, om du får Studiebevis från gymnasiet, men du kan kanske få examensbevis på gymnasiet: om du fick F i engelska6 har du rätt att göra prövning innan du slutar på gymnasiet, och om du får godkänt betyg på prövningen, kanske du får examensbevis i slutet av årskurs 3.

    Det är annars inte förbjudet att göra den planeringen som du föreslår i din fråga - mot examensbevis från komvux.

    Med examensbevis från komvux, som i ditt fall blir en komplettering, kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.