Anna
    Jag kan prata tyska och funderar över att ta prövning i det, men om jag får godkänt i både franska 3 och 4 kommer betyget i tyska 3 att räknas in i jämförelsetalet? Eller kan jag välja vilken kurs jag vill ha i jämförelsetalet eftersom max merit poäng för språk redan är uppnått?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    nej, elever/sökande får inte själva bestämma vilka betyg som räknas in i Jämförelsetal/meritvärde när man söker till högskoleutbildningar. Strikta regler gäller.
    Betyg i U-kurser räknas in endast i 2 fall: om en U-kurs krävs för särskild behörighet ELLER om det ger meritpoäng. I fall max i merit för moderna språk är redan uppfylls genom exempelvis franska 3 och 4, kommer betyg i en U-kurs Tyska 3 räknas in endast om det betyget HÖJER jämförelsetal. Om det betyget ej höjer jämförelsetal, kommer det betyget ej räknas in. Så svarar i alla fall Antagning.se - att så de tolkar reglerna. Tolkning som Antagning.se gör eller självaste reglerna kan, i och för sig, förändras i framtiden.
    Vi kan endast svara ang. hur reglerna ser ut idag och ang. de förändringar i framtiden som redan är kända...
    **********

    Exempel:
    vi säger att du får C-betyg i alla kurser förutom A betyg i Franska 3 och 4; du kommer i så fall ha jämförelsetal 15,4.
    I så fall kommer C betyg i Tyska 3 ej räknas in, men B och A betyg kommer räknas in - därför att även B betyget höjer i vårt exempel ditt jämförelsetal. Med B betyget i tyska 3 inräknat, kommer jämförelsetal bli ca 15,5 och i fall A betyg i tyska 3 räknas in, kommer jämf.tal bli ca 15,6.

    Hoppas mitt svar förklarar hur reglerna /idag/ tolkas av Antagning.se.
    Lycka till med dina studier!
    ANNA SYV