ell
    hej syv jag har nästan så länge jag kommer ihåg viljat gå på gymnasium i Stockholm. Då jag känner att Eskilstuna inte är någon stad där jag känner att jag kan passa in och utrycka mig själv. Jag är väldigt intresserad av media programmet, då många sagt till mig att jag borde gå på grillska i Eskilstuna. Jag var där på en prova på dag & det kändes inte rätt, de hade inte matsal, skåp att förvara sina ägodelar och samt block schema. Vilket är 3 stora grejor jag inte tyckte om. Jag var med min kille ( som bor i Stockholm ) på öppethus på rytmus. Tyckte den skolan kändes SÅ mysig och man kände sig verkligen hemma där. Jag har frågat det här förut men inte fått något riktigt svar. Om jag bestämmer mig för att gå där, kan jag självklart sova hemma hos honom men känner ändå att det skulle vara bra att ha pendel kort så jag kan åka hem. Hur ansöker jag om det & samt med SL kort. Får jag det gratis av Stockholm kommun eller måste jag betala. Skulle vara väldigt snällt av er om ni gav mig lite information hur det fungerar, då min syv på skolan knappt tar mig seriöst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,

    jag förstår att du vill gå på en gymnasieskola i Stockholm och att du idag tror att du kommer att ha någonstans att "sova" i Stockholm. Det kan funka, men det kan också bli problem med det.
    Det första jag tänker på är Vad dina vårdnadshavare tycker? Fram tills du fyller 18 år, kan du inte självmant bestämma var du bor; utan det är dina vårdnadshavare som bestämmer.
    Att pendla 12 mil enkel väg från Eskilstuna till Stockholm är för långt. Jag tror du tröttnar ganska snabbt om du varje skoldag ska åka fram-tillbaka.
    Att du kan en "kille" i Stockholm förstår jag från din fråga; dock är det också intressant och viktigt att få reda på vad hans föräldrar/vårdnadshavare tycker om du ska sova hos dem under veckorna; det är ju inte gratis för dem att "hushålla" med ännu en person... och så ska upplägget vara i 3 år, vilket är ganska lång tid.
    ***
    Ang. pendelkort
    Det är den kommunen där du är folkbokförd i, som bestämmer. Så vitt jag minns, betalar Eskilstuna en viss summa varje månad som hjälp att köpa pendelkort, som täcker en del av kostnaden. Resten får eleven eller elevens familj betala "av egen kraft".
    Förutsättning för att ha rätt till den "hjälpen" till att köpa pendelkort är att du blir Antagen till en gymnasieskola långt bort från Eskilstuna och att du också går på den skolan... de kollar om eleven går på skolan för att fortsätta betala stödet till att köpa pendelkort.
    Om du under din gymnasietid kommer att vara folkbokförd i Eskilstuna - så finns info om Resebidrag och Inackorderings-hjälp på www.eskilstuna.se/utbildning-och-barnomsorg/grundskola/skolskjuts/inackorderings--och-resebidrag - du får gärna läsa info på sidan.