Oratile

    Hej! Jag har en utländsk sjuksköterskeutbildning och har jobbat som sjuksköterska i 4 år i Botswana. Jag kom i februari 2017 till min man i Sverige och har läst SFI som jag blir klar med nu. Jag har validerat min utbildning med socialstyrelsen som godkänt den men behöver Gymnasiesvenska samt att jag gör ett kunskapsprov för sjuksköterska. Men det jag undrar är om jag kan börja jobba som undersköterska med min bakgrund och avslutad SFI eller finns det några krav för detta? Jag har fått tid att komma och prata med en enhetschef om möjlighet att göra praktik på den arbetsplatsen. Måste jag göra praktik innan jag kan få ett riktigt jobb och i sådana fall hur lång behöver den vara? Det var ett starkt intresse från administratören för vård som kontaktade mig men det var praktikplats som nämndes och jag fick nummer att ringa till arbetsplatser för att kolla om de har möjlighet att ta emot mig.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobba som undersköterska, eftersom ingen legitimation krävs.

    Det är bra att börja med praktik om du ej har någon erfarenhet av den svenska sjukvården men det finns inte några formella krav på att ha gått på praktik; det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa dig och det även utan godkänt på SFI.