Philip

    Hej jag går djursjukvård/naturbruk I tvåan och har alltid haft svårt med matten sen första dagen med näsan i boken. Jag har autism och jag och min lärare funderar på om vi bara ska ge upp på matten över huvudtaget. Iallafall, finns det jobb som inte kräver matte 1a? Sådana fall vilka? (Helst inom djur med tanken på att det är de jag vill jobba med)

    • : Arbetsgivare får anställa som "Djursjukvårdare på nivå 1" vem de vill, med vilken utbildning de vill. - Däremot examen från gymnasiet går tyvärr inte få utan godkänt betyg i matte 1. :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Philip,
    gör ditt bästa inom matte. Jag tycker inte du bör ge upp.
    Men om du inte uppnår godkänt nivå i matte 1 så borde du ändå kunna få jobb, tycker jag.
    Jag hoppas du kan få hjälp att få jobb, till exempel genom att Arbetsförmedlingen (AF) skulle bevilja en arbetsgivare som anställer dig någon form anställningsstöd (till exempel Lönebidrag); du borde ha rätt till extrahjälp pga du har autism, som du skriver i din fråga.

    Angående matematik
    Du kan inte göra mer än du kan. Gör ditt bästa.

    Angående möjlighet att få jobb
    Sök sommarjobb och extrajobb redan nu, så fort som möjligt. Många gånger kan man få fastjobb på sin tidigare praktikplats elller där man sommarjobbat eller extrajobbat.

    Prata med Studie- och yrkesvägledare på din skola
    Be SYV på din skola undersöka olika möjligheter som kan gälla just för dig, exempelvis om du kan få någon form av extrastöd från Arbetsförmedlingen eller om det finns något projekt i den delen av Sverige där du bor, genom vilket du skulle kunna få jobb.

    Vänligen
    L.

    Liselotte