Emma
    Jag har alltid haft ett väldigt stort intresse för natur och miljö. Naturkunskap, biologi och geografi har varit mina favoritämnen i skolan. Men vet inte vilken utbildning jag ska läsa. Vill jobba med miljön och naturen på något sätt. Antingen med miljökatastrofer, hur jorden påverkas av oss människor, hållbar utveckling eller att man studerar växter mm.

    Tips på utbildningar? Har gått samhälle på gymnasiet så är lite förberedd på att jag måste läsa naturvetenskapligt basår.
    • : som det ser ut nu så står jag mellan "Miljövetenskap med inriktning naturvetenskap" och "Geografi kandidatprogram".
    • Julia : Se om du kan boka "bli högskolestuderande för en dag" på båda de programmen; efter det kan du bättre jämföra de två utbildningarna med varandra. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    utbildningsutbud för högskolorna och universiteten i Sverige blir klart till 15 mars 2018. Det är den dagen kl.13.00 som ansökningsperiod till högskoleutbildningar i Sverige börjar och pågår t o m 16 april 2018. Idag vet vi inte säkert exakt vilka kurser och program som kommer att starta. en del utbildningar är synliga redan nu, men inte alla.
    Det är kanske lite för tidigt att definitivt bestämma sig... :)

    Kika gärna på olika yrkespresentationer så länge - ex. Geograf>>, Miljövårdsyrken - bl a Naturbevakare>> & Miljökonsult>>, Naturvetare, Naturvårdsbiolog>>.
    Du får också gärna boka tid med en studievägledare på någon eller några högskolor som har (brukar ha) relevanta utbildningar inom det aktuella kunskapsområde.
    Även syv på komvux kan bistå med allmän vägledning kring dina intressen. Men syv på komvux vet ej ännu alla de alternativen som kommer att erbjudas på svenska lärosäten (pga utbildningsutbud fastställs definitivt till 15 mars).

    Men jag tänker också så här... det kan också vara en framgångsrik väg att gå genom att läsa Biologi på högskolenivå, ex. kandidatprogrammet i biologi eller kanske börja med att läsa en fristående kurs i biologi /till att börja med/ - då har du sedan mer tid för att fundera och bestämma dig ang. vilken inriktning på dina fortsatta studier du vill ha.

    Vänligen

    Julia syv