Sandra
    Jag är examinerad Hälsopedagog och har läst följande kurser https://www.hh.se/download/18.464ca102168ed1f8d3bcc09/1550842095920/180323-halsopedagog-kursordning.pdf

    Jag har funderingar kring att läsa vidare kurser för att kunna arbeta som kurator, något jag kommit fram till nu efter min examen. Men skulle behöva lite hjälp kring vilka kurser jag behöver läsa i så fall. Har läst att beteendevetare (vilket min examen ingår under) är berättigad till att söka jobb som kurator men känner att jag skulle vilja komplettera med någon/några kurser ändå. Vilka kurser skulle ni rekommendera att ansöka till? Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sandra,
    arbetsgivare föredrar att som Kuratorer anställa personer med Socionomexamen.

    Socionomexamen kan man i Sverige idag endast få i slutet av socionomprogrammet. En väg att gå är att söka till socionomprogrammet och ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning", då får du svar från de utbildningsansvariga om vilka kurser eller delar av socionomprogrammet som du kan hoppa över; på så sätt kan du bli klar snabbare än på 3,5 år.

    Om arbetsgivare är beredd att anställa utan socionomexamen på en kurators-tjänst, får "stå för arbetsgivaren", det är inte förbjudet, men vilken utbildning och vilka fristående kurser som arbetsgivaren i så fall anser vara en Merit, kan variera från en arbetsgivare till en annan.
    Du kan också göra så - se vilka kurser inom socionomprogr. som erbjuds som fristående kurser; om du läser kurser ur socionomprogrammet, kan du för arbetsgivare påvisa att din utbildning "liknar" socionomutbildningen i större utsträckning... men jag vet inte om det "kompenserar" för att du inte har socionomexamen.
    Som sagt, det är för arbetsgivare inte förbjudet att anställa icke-socionomer på kurators-tjänster, men det är sällan de gör det. Vår erfarenhet är att om någon socionom söker en kurators-tjänst då har övriga sökande, som inte har socionomexamen, i princip ingen chans då socionomer har företräde. Om det är "av tradition" eller av en annan anledning det är så - svårt att vara säker på, men det är i alla fall vad vi känner till.
    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • :

      Hej Liselotte!

      Jag förstår. Tack snälla för du tog dig tid att svara och för snabb återkoppling. Jag ska se hur jag väljer att ta mig vidare härifrån, stort tack! Ha en fin dag!

    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)