Andreas
    Jag läser för närvarande på Högskolan och har snart tagit en kandidat i ekonomi.
    Jag är inne på att ta en dubbelutbildning och läsa en kandidat i datateknik men saknar behörigheter som Fysik 2 och Matte 4.
    Jag har läst ett flertal matte kurser och statistik kurser på min nuvarande utbildning och undrar om dessa hade kunnat gälla som behörigheter istället för de gymnasiala kurserna. Och om de inte kan det, hur läser man ens upp dem?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas;

    Matte 4 kan du läsa på komvux. det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du ska fråga. Eller ta och hitta info om Komvux (vuxenutbildningen) i din folkbokförings kommun. Ofta kan man läsa på distans. På heltid på distans läser du matte4 på fem veckor; på halvtid - på 10 veckor och långsamt, på 25% studietakt - på 20 veckor.
    Betyg i matte 4, pga det är en kurs som krävs för särskild behörighet, bör räknas in i ditt jämförelsetal, när du söker till den utb., som kräver den kursen. Vilket betyg ska man räkna in då i stället, om du ej har betyg i matte 4? högskolekursernas betyg går inte att sammanföra med betyg från gymnasiet.

    Du kan på www.matteboken.se innehåll i matte 4 och i fall du tycker att du kan eller kan på egen hand skaffa dig kunskaper i den kursen, kan du se om du hittar var du kan göra prövning i den.

    Annars så är det inte förbjudet att kontakta Antagningsgruppen på det lärosäte där du vill komma in och fråga om de kan göra ett undantag. Kontaktuppgifter till antagningsgruppen kan du t.ex få om du kontaktar antingen Antagning.se - tel.nr 0771-550720 eller växel på det lärosäte som i detta fallet är aktuellt.