Anonym
    Hej

    Jag går nu min sista termin i grundskolan och har redan sökt in till Teknikprogrammet som förstahandsval och Ekonomi, juridik som andrahandsval. Dem två jobben som intresserar mig är programmerare eller ingenjör inom teknik då och advokat. Nu undrar jag om jag kommer att kunna bli advokat efter att jag gått tekniklinjen för jag har fortfarande inte bestämt mig helt om vad jag vill göra i framtiden

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Darko!

    För att på sikt kunna bli Advokat måste man läsa Juristprogrammet på högskola/universitet och behörighet till det är Grundläggande + godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b (eller i två mindre kurser i Historia: 1a2 och 1a2). På Teknikprogrammet läser man Historia 1a1 som en obligatorisk kurs men du behöver aktivt välja till att läsa Historia 1a2, 50 poäng.  Utan godkänt betyg i det blir du inte behörig.

    Se i programplanen för Teknikprogrammet att Historia 1a2 får läsas som en programfördjupande kurs, men det betyder inte att alla skolor erbjuder läsa den. Fråga på den gymnasieskola som du söker till i första hand om de kommer erbjuda läsa Historia 1a2.  Om de gör det och du läser den och får godkända betyg - blir du behörig att direkt efter gymnasiet söka även till utbildning som leder till yrke Jurist. När man är jurist, kan man söka till Advokatsamfundet sen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA