Jennifer

    Hej! Går det att byta universitet efter en eller två terminer inom juridiken? Exempelvis om jag pluggar i Örebro men vill efter terminen byta till Uppsala, går det? Och hur är det då att söka in, söker jag in med kursbetyget under den terminen eller på samma sätt som med betyg från gymnasiet eller högskoleprovet? Man bör väl ha läst exakt samma kurser under den terminen för att det ska gälla?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,

    visst byter folk lärosäten under sina högskoleutbildningar men det finns inga som helst garantier ... Mest handlar det om tur. Finns det inga platser (om ingen har hoppat av utbildningen på den orten dit du vill byta), kommer inte den möjlighet att finnas.
    Om någon har hoppat av, då är det nästa fråga - om upplägget på den utbildningen du läser och den "andra" utbildningen är identisk... och även då kanske någon annan får den platsen, då konkurrens om platsen kan uppstå (om flera vill byta till samma lärosäte).
    Det underlättar givetvis om man är en "duktig studerande" med så höga betyg som möjligt och högt närvaro.

    Vänligen
    ANNA