Tuva

    Hej! Jag tog examen från Naturvetenskapsprogrammet 2019 och vill nu till hösten komma in på arkitektprogrammet (något jag intre tror att mina betyg i nuläget räcker för). Kan jag på komvux byta ut exempelvis kemi 2 (som jag fick E i) mot en bildkurs eller liknande? Kan jag söka med vilka kurser som helst utöver kurserna inom områdesbehörigheten 3/A3?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tuva;

    inget i examensbeviset får ändras. Ett nytt examensbevis skulle du kunna ta ut på Komvux om du uppfyllde kraven för ett yrkesbevis - alltså examen från ett yrkesprogram.
    För att höja meritvärde i ditt nuvarande examensbeviset: se om du redan nu har max antal Meritpoäng; om inte kanske du kan på komvux läsa kurser för meritpoäng. Annars så måste du höja betygen i de kurser i vilka du redan har  betygen, som finns med i ditt examensbevis.

    Om att "Byta ut" matte-kurserna?
    inom matematik kan du "byta ut" matematik 1c mot 1b eller 1a; matematik 2c mot 2b eller 2a; matematik 3c mot 3b men ingen i Examensbeviset kommer ändras, utan om du får högre betyg i matte 1a, t.ex då kommer det betyget räknas in i stället för betyget i matte 1c.

    Tips" kika även på möjlighet att komma in via Arkitektprovet.

    • : Okej. Så om jag förstår det rätt, så kan jag läsa exempelvis matte 1b på komvux och hoppas på ett bättre betyg än jag fått i matte 1c (som jag läst) och på så sätt öka meriten?
    • Milla : Ja, du kan få högre betyg i matte 1b eller 1a!
    • : Okej, tack för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer