elev

    Efter gymnasiet har jag valt att ansöka till psykologprogrammet, men innan det behövde jag gå på komvux och få betyg i några ämnen som skulle ge mig behörighet. Jag håller på att läsa de sista kurserna och jag märkte att jag saknas några poäng för att ha bra chans att bli antagen på mitt drömlinje. Jag har läst om meritkurser som kan ge dig upp till 2,5 meritpoäng. I de ingår Engelska 7 , Matte 3,4,5 , och Moderna språk 3,4,5. Jag har redan betyg i engelska 7 från gymnasiet, som ger mig ett poäng. Jag skulle behöva få ytterligare 1,5 genom moderna språk 3 och 4. Mitt modersmål är polska, som jag har läst i grundskolan men inte i gymnasiet. Mitt fråga är om jag skulle kunna ta prövning test i polska men inte som mitt modersmål medan som moderna språk så att det skulle kunna räkna till för att kunna få 1,5 för moderna språk. En till fråga är om jag skulle kunna göra prövning i moderna språk polska 3 utan att ha betyg från tidigare kurser, dvs. moderna språk polska 1 och 2 ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    du som inte är gymnasieelev (längre) får göra prövningar i hela Sverige och du behöver inte visa upp några betyg när du anmäler dig. Och du skulle kunna göra prövningar i Moderna språk (polska) 3 och 4 om du hittar var sådana prövningar erbjuds.
    Problemet är dock att det kan bli svårt, kanske t o m omöjligt att hitta var sådana prövningar erbjuds, alltså i kurserna Polska 3 och 4. Prövningar får erbjudas endast om undervisning i samma kurs finns pågående. Och var på gymnasieskolan eller på komvux finns pågående kurser Polska 3 och 4? Det enda stället som vi på FRåGA SYV känner till där prövningar i Polska 3 och 4 erbjuds /eller i alla tidigare har funnits/ är Språkcentrum i Göteborg, se deras hemsida: goteborg.se/wps/portal/enhetssida/sprakcentrum

    • elev : Ja, den här sidan har jag redan hittat och jag vet att det finns prövning i moderna språk polska 3 och 4, men jag undrar om jag kan göra den även om polska är mitt modersmål?
    • Mikael : Ja, det kan du göra. Ingen brukar fråga varken sig om du har några betyg eller vilket ditt modersmål är. Är man folkbokförd i någon svensk kommun så har man rätt att göra prövningar i hela Sverige (med undantag av att elever inskrivna på gymnasiet får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola).
    • elev : Okej, superbra hoppas att det löser sig för mig. Tack så mycket för alla svår!
    • Mikael : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer