abir
    Hej! Jag går sista året i gymnasiet i samhäll beteende. jag har räknat ut mitt meritpoäng/snitt och jag insåg att det kommer blir svårt för mig att komma in i universitet. Jag vill studera till tandhygienist men antagningspoängen är för höga och jag har för låga poäng för att komma in..vad ska jag göra om jag inte kommer in i universitet? Finns det ett annat sätt att lösa detta? Jag vill verkligen bli en tandhygienist!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abir!

    Har du funderat på att göra Högskoleprovet?

    Annars så kan du genom prövningar försöka höja konkurrenskraft i dina betyg - läsa upp kurser som du har i ditt Examensbevis till högre betyg.

    Ännu ett alternativ att du försöker hitta andra utbildningar som du kanske också kan tänka dig att gå: exempelvis en yrkeshögskoleutbildning Tandsköterska eller någon annan utbildning på högskola eller på yrkeshögskola.

    Det de alternativ som jag ser i din situation.

    Du kan också se om du kan bli intresserad av något annat yrke som inte har med tandvård att göra.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Önskar dig lycka till!

    ANNA