Daniel SYV

    Hej Yasmin,

    man kan aldrig försämra sina chanser att komma in på en högskoleutbildning genom att läsa fler kurser. Om en kurs inte krävs för behörighet, räknas betyget in i ditt meritvärde vid ansökan till högskola/universitet Endast om betyget Höjer ditt meritvärde. I annat fall räknas inte kursen in.

    Därför är mitt råd att du läser eng7 och försöker få så bra kunskaper du kan. Bättre kunskaper ger också högre betyg. Högre betyg kommer förhoppningsvis höja ditt meritvärde. Men oavsett betyg och meritvärde, är kunskaper i engelska mycket värdefulla - om man ska studera eller arbeta (oavsett bransch och befattning).

    Hälsningar

    D. SYV

    • : Väldigt tacksam för svaret. En till sak som jag undrar på ska det ändå ger 1.5 merit om man få ett E
    • Peter : Eng 7 ger 1.0 i merit. Totalt kan man maximalt få 2.5 i merit. Om du redan har 1.5 i merit eller mindre, då får du 1.0 i merit för eng/7. men om du t.ex redan har 2.0 i merit för andra kurser, då kan du max få ännu 0.5 (för att 2.5 i merit är MAXIMALT ANTAL MERITPOÄNG).
    • Peter : Godkänt betyg , dvs E eller högre, kvalificerar för att få meritpoäng. F-betyget gör inte det.