Anna
    Hej!

    Om jag exempelvis utbildar mig till finansanalytiker i Sverige. Finns det då någon möjlighet att arbeta som detta i ett annat land eller måste jag utbilda mig om igen, om jag skulle flytta till ex Italien?

    Eller måste jag ha läst IB för att kunna jobba utomlands med samma utbildning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!

    Italien ingår i EU, vilket underlättar en hel del. Högskoleutbildningar inom EU erkänns av alla medlemsländer. Så din svensk högskoleutbildning kommer att vara giltig i Italien och i andra EU länder.

    Däremot kan inte jag garantera dig att du får jobb i Italien eller i Sverige eller någonstans. Det finns inte något jobbgaranti - och arbetsgivare i Italien kan välja att anställa någon som läste sin utbildning i Italien eller välja att anställa dig, som läste utbildning i Sverige. Det är omöjligt att veta på förhand.

    Vill du bo och jobba i Italien, är det bra att kunna italienska i tal och skrift så bra som möjligt - det hoppas jag du förstår. Att du kan svenska kan vara en fördel i fall det italienska företaget, där du kommer söka jobb, samarbetar med Sverige. Men det finns också fördelar i att ha italienska som modersmål och att ha läst sin utbildning i Italien - och någon infödd italienare kan vinna i konkurrensen om jobbet. Så kan det bli. Det är bra om du vet att det inte finns några garantier, men givetvis ska du drömma och jobba för att uppnå din dröm. Den kan mycket väl bli till verklighet.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Jo, glömde att nämna IB, som är internationell gymnasieutbildning. Bra info om IB finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    IB passar bra om eleven flyttar med sin familj från ett land till ett annat - under sin gymnasieutbildning.
    IB passar också mycket bra om man vet att man vill läsa på eftergymnasial nivå utomlands - speciellt om man vill läsa med undervisningsspråk "engelska".

    Om man vill läsa på eftergymnasial nivå i Sverige med undervisningsspråk "svenska" - rekommenderar vi att läsa gymnasiet på svenska i första hand dvs att inte välja IB i första hand.